Är du där du vill vara?

mental träning, bara vara, här och nu, Malin Lundskog, Hälsa mera

Tränar du på rätt beteende?

Heyyyy, det är måndag och mental träning på blogg-agendan. Idag om att vara där du vill vara, eller kanske snarare att sluta träna på att vara missnöjd med att du är där du inte vill vara. Japp, du hörde rätt! Träna på att vara missnöjd. Som om du?! Nä, okej kanske inte du, men tipsa gärna en kompis om dagens mentala träningstips:

Var där du är när du är där. Till hundra procent!

Precis så enkelt är det att så snabbt som möjligt nå dit du vill. Allt det du vill uppleva. Känna. Vara. Allt det kommer från dig själv. Baby, You´ve got it! Det kommer inte från alla "om bara" eller "sen" eller när alla "ska bara" är avklarade. Du har det i dig redan nu. Lika bra att njuta av det, eller hur?!

Det du vill och längtar efter kommer från alla energi, medvetenhet och uppmärksamhet du tar med dig in i allt du gör. Gör det du gör som om du verkligen menar det. Gillar det! Gör det med din fulla uppmärksamhet. Med all din energi. Gör det med medvetenhet om vilken kvalitet du ger det. Oavsett vem du är med, var du är och vad du gör. Vet du varför? 

Älska det du gör ...

För att så enormt mycket frustration i den där känslan av att inte vara där du vill vara (hallå! Vem har inte känt den?!) kommer från att du inte tillåter nuet att vara som det är. Du spjärnar emot. För grejen är ju att det som är precis just nu, det är ju. Du kan välja om du ska låtsas som att det inte är, spjärna emot och fortsätta träna på att vara missnöjd. Eller (ja, jag avslöjar redan nu att det här är alternativet är att hetaste tips): njut av stunden som är. Så mycket du kan! Herrenaddå vad mycket härligare det blir då! Woopa! Gör det till en fest! Kan du känna skillnaden i känslan av att ha en döstund i soffan och tycka att det är jättetråkigt att du inte har något att göra (oftast i den här situationen jag börjar sjräna emot, längta iväg och vara allmänt missnöjd) eller så gör du just den här stunden till värsta festen! Yay! En vilostund i soffan. Så välbehövligt. Så skönt! Wow, benen vilar upp sig, boken jag läser är bra och andningen är sådär djup, lugn och skön. 

Älska det du gör när du gör det, det gör verkligen varje stund betydelsefull. Det handlar inte så mycket om situationen som vad du tar med dig för engagemang in i situationen. 

Det hjälper att verkligen gilla läget

Det hjälper verkligen att gilla läget. Att älska läget och göra det till en fest (Tycker du att fest är överdrivet? Nöj dig med en fika ...) Även om jag fortfarande kan vara frustrerad i soffan som jag nämnde ovan, så är jag ju så himla medveten om att jag inte vill träna på att vara missnöjd. Fest-inställningen ger mig energi och ärligt talat: den ger mig kraft att acceptera det som är, prestera bättre i det jag gör, vara bättre på att vara den jag är och det jag vill ska hända i framtiden - det händer snabbare när jag blir alltmer vältränad på att vara tillfreds med nuet. 

Mitt tips är alltså: gilla och ge nuet av hela dig och din uppmärksamhet, så når du dit du vill lättare. Och snabbare. Gör det! Världen behöver den sköna versionen av just dig!

 

 

Ses snart igen!
Tills dess: HEJA HEJA DIG!

//Malin

PS. Du vet väl att jag delar med mig av mer sånt här i min bok GLAD FRi STARK? Den köper du här: GLAD FRi STARK

PPS. Bilden? Ibland är jag en fena på att njuta och göra nuet till en riktig brakfest!!

 

Comments

Permalink

Haha...det är så himla svårt att vara i nuet. Men jag kämpar med det själv hela tiden även om jag är mindfulnessinstruktör. Det är mänskligt. Jag märker att när jag gör stora förändringar i mitt liv som är bra för mig då sätter min triggerhjärna igång och gnäller över att det är så himla trååååkigt. Men när jag väl har kommit över tröskeln då tystnar den och tänker: "Woopa! (kul utryck) Det här var ju geschwinnt. Det gäller att bara tuffa på så blir allt man gör så mycket trevligare. "

In reply to by Ingela

Permalink

gilla det som är istället för att gnälla om det och visst är det klurigt! Jag tränar. Hela tiden ;-) 

//malin

Permalink

... och det gör att jag sällan upplever att jag befinner mig där jag vill vara. Att jag dessutom sätter upp supermål gör mig inte nöjdare. Jag försöker sätta upp mätbara delmål, ändra mitt beteendemönster på så sätt. Men jag håller med dig till tusen: "Var där du är när du är där. Till hundra procent!" Tack för peppen och påminnelsen!

Du är klok som en bok :-) När vi sätter upp de där supermålen känns de ju oöverstigliga och då är det lätt att strunta i allt. Känna sig misslyckad. Delmål och till och med skamlig mål som du kan nå även när allt känns omöjligt är bra att ta till ibland ;-) (skriver om skam-mål i boken GLAD FRi STARK bl.a.

 

HEJA DIG!
//Malin

Permalink

Mitt här och nu är plågsamt och jobbigt efter att jag precis tagit bort mitt bröst som en del i behandlingen av en trippelnegativ bröstcancer. All form av träning har flytt sin kos och ersatts av sjukhusbesök. Men samtidigt som jag inte riktigt orkar vara i mitt nu så instämmer jag ändå med vad du skriver. Det ÄR viktigt. Jag hoppas att jag snart kan och vågar stanna upp i nuet och kan ta till vara på det.

Add new comment

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Glad fri stark, författare, bok om hälsa

 

Beställ GLAD FRi STARK! Boken om hälsa du inte ska läsa, utan göra ... 

Jag har köpt träningsredskap som miniband och trx hos Träningspartner.

En bok som varje framgångsrik ledare vill och behöver läsa. Köp boken!

Det snällaste du kan göra för en författare: köp hennes bok!