30-dagarsutmaningar och varför de (inte) funkar

armhävning Malin Lundskog

Alla dessa träningsutmaningar ...
Push up-challenge, squat- och plankan-utmaningar. Varje månadsskifte poppar träningsutmaningarna upp, oftast helt meningslösa när det gäller din långsiktiga hälsa. En utmaning som går ut på att du skaffar dig en ny vana däremot, det är en helt annan sak och därför vill jag bjuda in dig till en utmaning som är början på något, som inte lovar något annat än det du lovar dig själv och där du utgår från vad just du vill och behöver. Där vanan är målet ...

Visst - det är en jobbigare utmaning än träningsutmaningarna det flödar av på sociala medier, men den kommer också att ge mer än någon av dem för den tar hänsyn till dig och ditt utgångsläge. Den kommer dessutom att ge dig det långsiktiga resultatet i form av en god vana och är det något som ger kraft och energi i livet så är det goda vanor. Vanorna som gör att du slipper tänka utan bara gör. Den här utmaningen  ger det resultat du vill ha. 

utonjut Malin Lundskog
ett snett hopp med utsikt kanske är din utmaning?

En 30-dagarsutmaning för dig och dina goda vanor. Som funkar!
Äh, det där skrev jag bara för att det säljer bättre med 30-dagarsutmaning än med utmaningar som säger att det tar mellan 21 och 97 dagar i genomsnitt att skaffa sig en ny vana om du jobbar målmedvetet och varje dag med beteendet som den önskade vanan innebär. Inte lika lockande, eller hur? Men seriöst: En 30-dagarsutmaning som funkar är den som handlar om att skaffa dig en ny vana. Du kanske fixar att anamma den nya vanan på 30-dagar, om inte har du i alla fall påbörjat vägen dit. Målet med den här 30-dagarsutmaningen är alltså att skaffa sig ett hälsosamt beteende. Inte att nå mirakulösa träningsresultat, för det gör du inte på 30 dagar. Särskilt inte resultat som varar i det långa loppet. Men en utmaning för att soffa en ny vana är en annan sak.

Så här gör du:

  • Skriver upp vad du vill ha för god vana - vad skulle göra stor skillnad i ditt liv om du slapp tänka på det utan gjorde det med lätthet?
  • Kommer fram till varför du vill ha den vanan - vad skulle det önskade beteendet gör för skillnad i ditt liv?
  • Gör den önskade vanan varje dag. Ja, varje dag! - om träning tre gånger/vecka är din önskade vana (första punkten) för att du vill vara stresstålig på jobbet (andra punkten) behöver du inte träna varje dag för det. Däremot göra något som underlättar beteendet (packa träningsväska, planera i kalender, fylla på med bra energi) så att du inte "kan" smita undan
  • Planerar för dagar då det kör ihop sig - det här är en utmaning som det inte går att misslyckas med (om du inte struntar i den helt alltså) för du säkrar upp med så lätta grejer att göra för de dagar då du inte hinner/orkar/kan. Träning till exempel, det minsta du kanske kan göra är en tåhävning när du borstar tänderna? Då har du fortfarande gjort något som befäster vanan ...
  • Firar dina framgångar - fira varje gång du tränar (även den lilla tåhävningen!), då kommer du att längta till nästa tillfälle. 

Ju fler gånger du upprepar ett beteende - desto lättare blir det! Och det är så goda (och dåliga) vanor skaffas. 

hurra Malin Lundskog
fira dina framgångar - oavsett om de är minimala

Du är jättevälkommen in i Facebookgruppen Glad Fri Stark
I Facebookgruppen Glad Fri Stark drar vi igång en 30-dagarsutmaning imorgon. Där peppar vi varandra till hälsosamma vanor, oavsett om det handlar om träning, återhämtning eller ett sunt sätt att äta på. Jag livesänder en gång/vecka och alla som vill ha något annat än en qucikfix är välkomna! För du vet ju hur det är med quickfixar. Det är ungefär som 30-dagarsutmaningarna:

30-dagarsutmaningarna som inte funkar
Har du sett träningsutmaningarna? Som lovar guld och gröna skogar och fenomenala träningsresultat? Kanske till och med hoppat på dem? Du är verkligen inte ensam om det, jag har gjort några halvhjärtade försök, men aldrig tagit mig i mål. Det är inte ditt beslut att hänga med på en träningsutmaning jag dissar. Jag förstår verkligen att man vill dra igång, få snabba resultat och kanske äntligen ha hittat en mirakelkur för plattare mage, fastare gäddhäng eller snyggare rumpa (jo, de här utmaningarna handlar mycket oftare om utseende än inte. Och de allra flesta av oss är svaga för en snygg utsida. Kanske särskilt vår egen?) 

Det är grejen med träningsutmaningar i sig - att de lovar guld och gröna skogar och inte tar någon hänsyn till var du är just nu, hur många knäböj/squats du gör idag om du på ett sätt som är snällt (och utmanande såklart!) kan göra de armhävningar som krävs för att hänga på utmaningen. Träningsutmaningarna struntar i dig. Sorry to say alltså, men det är sanningen! Hur peppande de än är så ger de (nästan) aldrig långsiktigt hållbara resultat. 

Lästips! Jag läste ett superbra blogginlägg om det här hos Fitness-Fia häromdagen och hon hade skrivit i princip det jag hade tänkt att skriva här, så .. jag sparar på mina krafter men tycker att du ska läsa! 

Andra intressanta blogginlägg på samma tema:
Min 30-dagarsutmaning i Aftonbladet
Så att jag orkar hoppa, sjunga, dansa
vilken är den bästa träningen?
 

Lycka till, vad du än bestämmer dig för. Eller inte ...

Ses snart,
tills dess heja heja dig!

//Malin

(Häng med mig på Bloglovin för att få säkra alla tips från Hälsa mera-bloggen)

 

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.