Backträning - snabbt och enkelt!

backträning, Hälsa mera, träning, Malin Lundskog, löpcoach

Backträning - härligt jobbigt!

Backträning är ett typiskt bra sätt att snabbt och enkelt få till ett bra löpträningspass. Alltså: jag älskar backträning! Och jag vet att det låter helt crazy, för det är ju en ganska jobbig variant av löpning. Men gillar att jag får slita och gillar att det räcker med ett kort pass för att det ska vara effektivt. Och detta skrivs av en kvinna som älskar att springa långt och långsamt ... Här kommer tips på upplägg: 

Upplägg, backträning:

  1. Värm upp, till exempel genom att jogga till backen du tänker springa uppför. Fem-tio minuter. 
  2. Spring upp och ner för en lång, ganska flack backe i tio minuter. Eller annan tidslängd som du bestämmer själv, men bestäm dig innan du börjar springa. För det är väl fler än jag som säger till sig själv att det är okej att sluta efter bara någon vända uppför annars? OBS! Använd utförs-löpandet till återhämtning, ta den tid du behöver ner för att orka springa upp igen.
  3. Är en del av backen brant? Pausa en minute efter de första tio och spring upp och ner för den branta delen i sex minuter. Ja, eller annan tidsperiod som du själv väljer såklart! Återigen: bestäm dig innan för hur länge du ska köra. 
  4. Jogga tillbaka hem (eller var du nu kom ifrån)
  5. Ät och drick och high fiva dig själv för en god insats!
  6. Använd energin du har sprungit dig till till att göra bra grejer.

45 minuter för hela passet inkl dusch o mat. Typ. Och energi som räcker länge, länge. Hur bra?!

backträning, Malin Lundskog, löparglädje, utonjut
Rena rama lyxlivet att springa i det här vädret!

Att springa i backe har finessen att pulsen går upp hur sakta du än springer egentligen. En pulshöjare gör bra grejer med med, både i kropp och knopp. Och du tränar styrka i ben och säte. Teknikmässigt är det korta, snabba fötter som gäller och armar som hjälper dig på traven uppför. Jag har skrivit om backträning förut. Läs mer här om du vill: 

Backträning - fysiskt och mentalt stärkande

Backträning - perfekt att träna tillsammans

Okej, jag skrev ju att jag älskar att springa i backe. Det gör jag. Också. För jag älskar ju att springa. Utan press och prestation, med massor av njut. Oavsett om det är i backar eller på platt mark, på asfalt eller i skogen. Gillar löpning kort och gott. Har du något favoritpass? Berätta gärna gärna!

Tills vi ses igen: HEJA DIG!

//Malin

 

Comments

Bara gör det! Och berätta hur det kändes:-) 

//Malin

Permalink

Åhh vad jag håller med dig i mycket av det du skriver! Att träna löpning i backe innebär ju att man kan träna kortare pass, 15-20 min så är jag nöjd i backen. Att träna i snö i backe är en extra kick tycker jag 😃

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.