En hälsosam jul - så här enkelt firar du julhelg med hälsan i behåll

snowflakes

Om mindre än en månad är det december med glögg, julfester och pepparkakor. Vill du ta dig igenom julfirandet med hälsan i behåll har jag finfina jultips till dig. 

Tycker du att jag är ute i alldeles för god tid? Det kan vara just det som gör den här julen till den du blir mest nöjd med av alla jular hittills ... 

Agera nu, så är du redo inför julen:
Gör det enkelt för dig - det är ju det som funkar i längden och de där små sakerna du gör varje dag som är ditt sätt att leva. Prioritera och välj redan nu vad du vill ha med dig in i december och vad som är struntsamma under julmånaden. 

Vilka hälsosamma rutiner har du redan nu som du vill behålla? Vilka vill du skaffa dig? Visst kan goda vanor ta längre tid än en grå november att skaffa sig, men det är bra mycket bättre att börja nu, än när det är som stressigast  i december. Bunkra medan du har tid liksom ...

Om du inte vet hur du ska prioritera har jag några tips.
julgranar

3 tips på en hälsosam och stressfri jul:

Tips 1: Ut och njut! (Eller ut i alla fall, även om om du inte njuter av det ...) En stund ute i friska luften varje dag gör oändligt mycket för din hälsa - bland annat får du energi, sover bättre och reglerar aptiten. 

Vänta gör ingen människa varken glad eller tillfreds med sig själv eller sina vanor, det är alltså lika bra att börja nu. Det värsta som kan hända är att du har agerat hälsosamt en månad. Det bästa? Att du har inlett ett liv med nya hälsosamma vanor. 

Tips 2: Uppmärksamma varje litet steg du tar som är rätt. Varje dag! En superbra vana som kan vara finemang att träna in redan nu, så att du inte fokuserar på hur missnöjd du är över en eventuell näve skumtomtar för mycket.

Det du fokuserar på växer och då är det ju en himla bra grej att fokusera på det som är bra, som gör dig glad, som peppar dig att göra om det du är nöjd med än att låta det du är missnöjd med få oproportionerligt stort utrymme och ge dåligt samvete. Bort med dåligt samvete ur livet, stå för dina val.

Tips 3: Ta inte ansvar för allas goda jul, bestäm hur du vill ha det och dela med dig av ansvar för allt fixande och alla måsten. Vilka måsten är verkligen måsten förresten? Bestäm redan nu, det är jättelätt att ryckas med på sluttampen inför julafton och tro att allt är superviktigt!

Julen är en stressfaktor för många, därför är tredje jultipset med här. De flesta av oss stressar tillräckligt under året och mår bra av att varva ner över jul, istället för att varva upp. Men, om du varvar upp och gillar det: lägg extra fokus på tips ett och två för en hälsosam och stressfri jul. 

Jag vet ju inte vad som gör ditt firande av julen sådär alldeles extra eller dig särskilt nöjd, men jag vet vad de flesta jag träffar på brukar säga innan, under och efter julen om oändligt med stillasittande och för mycket ätande av sådant man inte är nöjd med att stoppa i sig. Bland annat alltså. Så ... planera och agera för hälsosamma vanor redan nu och: njut av jul, julförberedelser och december på ditt sätt. Vilket det nu är?

God jul!
Ses snart igen förstås,
tills dess:

heja heja dig!

//Malin

Comments

Permalink

Jag hade nog tänkt strunta i stress. Jag jobbar massor i december, och ids inte alls hålla på att krångla med en massa måsten hemma med. Är fullt nöjd med lite färdigköpt julskinka. Det duger gott. Annars ser jag fram emot fisken på julbordet. Det är väl den jag tycker bäst om. Resten skippar jag gärna.
Jag skall fundera på lite "hur vill du ha det framöver Lisa".

Add new comment

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.