Förkylningstider - tips på hur du undviker förkylning

blodapelsin, hälsa, förkylning, Hälsa mera, Malin Lundskog

Håll dig frisk i förkylningstider

Det är verkligen förkylningstider och snart kommer säkert rapporterna om vabruari att dugga tätt. Vem som helst kan bli förkyld, även den bästa :-) Här kommer mina allra bästa tips på hur du undviker att bli förkyld och, om du ändå blir förkyld, ökar chanserna på att du inte blir sådär riktigt dålig sådär riktigt länge. Vi gör vad vi kan allihop, eller hur?!

5 tips för hur du undviker förkylning

1) Var fysiskt aktiv utomhus. Gärna varje dag! Dels är det ett toppenbra sätt att bygga upp immunförsvaret på (inför nästa års förkylningperiod till exempel) och dels är det lättare att undvika att bli smittad av andra utomhus. Är du bland mycket folk inomhus har ju baciller och virus inte så stor plats att ta vägen på.

2) Ät! Ät allsidigt och tillräckligt för att bygga upp immunförsvaret. Också ett tips som funkar toppen på lång sikt. Kortsiktigt kan du de gamla knepen med massor av c-vitaminrik mat och ingefära till exempel. Jag gör ett avkok på citron och ingefära. Supergott tycker jag (inte resten av familjen) och nyttigt. 

3) Sov ordentligt! Det är hälsosamt att få tillräckligt med sömn i alla lägen och det är extra viktigt den här perioden då vi behöver vara rustade att tåla nysningar och hostningar i vår omgivning. Dessutom tror jag att vi alla känner att vi faktist är tröttare den här tiden på året än andra och då är det läge att lyssna på de signalerna. För lite sömn skapar stress som bryter ner immunförsvaret (och en del annat, men det tar vi inte idag)

4) Tvätta och torka händerna ordentligt. Tvätta händerna ofta, särskilt innan matlagning och om du har varit ute bland folk. Obs! på det där med att torka händerna ordentligt - många elakheter frodas i fukt ...

5) Undvik att ta dig själv i ansiktet. Den här punkten hänger väl ihop med den förra, om att tvätta händerna noggrant. Men ... det är ju inte så lätt att göra det stup i kvarten. Var då vaksam på vad du gör av dina händer så att du inte tar med det du eventuellt har på dem upp i ansiktet, nära mun- och näshålor där smittan gärna vill plantera sig. 

Och du, blir du eller är du förkyld: krya på dig! Våga vila ordentligt och drick massor. Det går fortare över om du ger dig själv tid för återhämtning.

Ses snart ju,

heja o krya o allt sånt tills dess!

 

//Malin

Comments

Permalink

Yes på alla fem!
Tips för allsidigheten som jag nyligen snappat upp och börjat agera på är: minst tre färgers grönsaker. Gör nu mest en sallad på råriven morot och rödbeta, finstrimlad rödkål och så groddade mungbönor på det. Lite olja, lite citronpress och ev lite balsamvinäger för hugade. Supersmarrigt. Vännen Eva-Britt som komponerat och nu kör familjen denna salladen mest varje dag faktiskt.

för sån go sallad! Och ja: färgglad mat är super eftersom varje färg innehåller sin vitamin och/eller mineral. Tack för tips!

 

/Malin

Permalink

...men alla sätt är bra. På ett eller annat sätt ;-) 

 

//Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.