Hälsa 365/230: Sockersug

Hälsa mera

Måndag morgon... dags att börja ditt nya liv? :)

Vi svenskar äter mest godis i världen, ja det vet vi. Så hur gör vi då för att faktiskt minska vårt sockerintag och framför allt vårt sockersug? Här är några effektiva tips:
1. Ät aldrig sötsaker på tom mage.
Det är nämligen det perfekta receptet för sockerkoma; högt blodsocker med en energirush som följs av en energikrasch och som i sin tur leder till ytterligare sockersug. Ju tidigare på dagen man äter socker, desto större risk att man fortsätter resten av dagen.
2. Ät mer protein.
Att äta mer protein är nummer ett när det gäller att känna sig mätt och nöjd och därmed mindre benägen att känna sötsug.
3. Borsta tänderna efter maten.
Ibland kan möjligen sötman från tandkrämen räcka litegrann, men framförallt betyder tandborstning att måltiden är över. Man känner oftast mindre sug efter tandborstning… det är sällan man vill ha en cookie eller glass när munnen smakar mint.
4. Se till att få tillräckligt med sömn.
Tillräckligt med sömn är A och O. Det är inte bara svårare att fatta bra beslut när man är sömndepriverad, utan otillräcklig sömn är även kopplad till nedsatta nivåer av hormonet leptin, som i sin tur leder till minskad förnöjsamhet och ökar ghrelin, vilket i sin tur ökar aptiten.

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.