Hälsa 365/44

Hälsa mera

Ibland blir livet en smörgås till lunch. Det finns kanske inte så många andra alternativ eller så mycket annan tid. MEN, tänk på att det ska alltid vara grönt på tallriken. Hemma låter jag ofta grönsaksalternativen styra resten av middagen, att först bestämma vilka gröna sköna saker som skall finnas med i eller till maten, och sen bestämma mig för om det serveras kött/fisk/fågel till detta. Vi äter på tok för lite av nyttigheter som morötter, broccoli, palsternacka, paprika, bladspenat, avokado... minska på isbergssallad och gurka, som ger minimalt med energi och nyttigheter och öka dosen av grymma grönsaker!

Bjuder på en av mina favoriter just nu; Dragonrostade morötter med spenat

pinjenötter / morötter / bananschalottenlökar / färsk dragon / bladspenat / olivolja / (apelsin)

Rosta pinjenötterna i en torr och het stekpanna. Skala och skär morötterna i stavar. Skala och skiva löken. Stek morötterna i olivoljan 3-4 minuter. Tillsätt löken och fortsätt att steka ett par minuter. Ta av morötterna från spisen. Plocka av dragonbladen och blanda med morötterna. Vänd ner spenaten och smaksätt med salt och peppar precis innan serveringen. Pressa gärna över en apelsin inför servering.

Detta är ett recept från Ica, där det serveras en apelsinkyckling till. En hit! Men själva salladen har jag lagat till mycket annat också, ett perfekt utgångsläge för en hälsosam middag!

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.