Hälsa365/25

Hälsa mera

Planka in igen!
I år kör vi en klassiker och plankar in formen. Plankan är en så galet funktionell övning, du kan variera den nästan till förbannelse (och det kanske är så det känns ibland när du står där i din planka: förbannat!), du kan göra den med underarmar i golvet, med händer i, på knä, på tå , på sidan, med fot lyft, med arm lyft, med knä indraget under magen, med rotation, med... Ja - det finns anledning att komma tillbaka till det här. Idag kör vi en klassiker och bjuder på ett benlyft (se bilden), bara för att det är lördag. Imorgon är e helt annan dag... Återkommer med fler varianter inom kort.

Harvards experter har till och med forskat på det här med effektiva mag- och ryggmuskelövningar. Plankan äger! DU jobbar inte enbart med magen (där du har både raka, sneda och tvärsgående muskler), du jobbar med hela bålen: framsida, baksida, sida, du stabiliserar skulderpartiet, du får med dig sätesmuskler. Win-win-win!

Kom inte och säg att du inte har tid, så länge du inte ska slå världsrekord så räcker några minuter för att du ska känna av dina bålmuskler. Dagens hälsotips: planka!

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.