Hälsospaning - rör(l)igt på jobbet

Hälsa mera

Det borde vara mer rör(l)igt på jobbet än vad det är för de flesta av oss. Vi sitter ner alldeles för mycket. Alldeles! Och det är inte bra, det vet ju varenda människa. Och ändå gör vi inte sådär jättemycket åt det. Sitter lugnt kvar i båten liksom. Nöjda med alldeles för lite.

Visst är det bra att vara nöjd med det lilla, precis som mormor sa, men inte med den lilla tid vi lägger ner på att röra på kroppen. 60% av vår vakna tid sitter vi stilla (i alla fall ett genomsnitt av oss medleålders svenskar). Förhoppningsvis är vi stilla sådär ungefär 100 % av vår sovande tid också. Det blir en stund det och det är inget som stentuff träning vid några tillfällen kan kompensera. Vi behöver röra till det i kroppen under dagen för cirkulationens skull, för ämnesomsättningen, för att hjärnan ska tänka klart och för att musklerna inte ska förtvina. Bland annat.

Veckans hälsospaning har nosat upp brittiska folkhälsomyndighetens nya riktlinjer för låg fysisk aktivitet på jobbet, den där låga aktiviteten som är skillnaden som faktiskt gör skillnaden. Sverige, gör som England: Deras riktlinjer handlar först och främst om variation: att stå istället för att sitta och gå istället för att stå under två, helst fyra, timmar under en arbetsdag. På sin plats att sjunga med i Rule Britannia? Nja, det kanske vi inte måste, men vi måste skaffa oss en rör(l)igare vardag. Två-fyra timmar om dagen… Jämför det med svenska folkhälsomyndighetens rekommendationer som säger att vi som är över 18 år ska röra oss minst 150 minuter i veckan, det vill säga drygt 20 minuter/dag. Det är skillnad det och faktiskt kanske just den där skillnaden som gör den stora skillnaden.

När vi skrev vår bok Hälsan i fokus för framgångsrika ledare diskuterade vi bland annat hur man kan integrera hälsan i arbetslivet. Läs den vettja! Läs om hur du till exempel vänjer dig vid att gå och prata i både telefon och på irl-möten, hur skrivaren kan placeras på gångavstånd och inte rullakontorsstols-avstånd och hur en aktiv återhämtning kan se ut. För det är de små små detaljerna som gör´et!

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.