HOPPA! För spänst, hållfasthet och glädje

hopp, hoppträning, strike a pose, Hälsa mera, Malin Lundskog

Hopp-träning

Att leva på hoppet gör livet roligare, senor och ligament mer hållbara och skapar mer power i musklerna. Visst låter det härligt?! Och det är det! Att hoppa är inte bara bra träning, det kan också killa sådär härligt pirrigt i magen tycker jag. I alla fall att hoppa uppifrån och ner ... 

Hoppträning kan vara hur enkel som helst. Hoppa. Punkt. Det kan också göras avancerat med så kallad plyometrisk träning när du hoppar upp på något (sten, stock, stepbräda, plint, hinder/häck) och sedan direkt ner för att utan att knappt nudda marken hoppa upp på nästa höjd så att du riktigt utnyttjar gummibandseffekten. Jag ser hoppandet som en extra krydda i både träningen och livet. För friidrottare är hoppandet ett väldigt medvetet inlägg i spänstträningen som går ut på att flytta så stor stor massa som möjligt på så kort tid som möjligt. 

Så här kan det också gå: Malin hoppar behind the scenes ...

Hoppa för att skydda ryggen

Genom att hoppa tvingar du, omedvetet, igång aktiveringen av dina inre bålmuskler (du vet de jag bloggade om här: När livet känns stabilt) för du vill skydda ryggraden. Du lär kroppen att svara snabbt helt enkelt, superbra om du skulle halka eller ramla. 

Skynda långsamt, lev på hoppet

Skynda långsamt i vanlig ordning. Hoppa inte ned från för höga höjder eller kör för många plyometriska hopp om du inte har hoppat på ett tag. Ett hopp ute i skogen mellan varven, då du landar i mjuk mossa - det är en väldigt bra början det!  Och du: det är i princip aldrig för sent. Det finns studier som visar att vi kan öka våra snabba muskelfibrer upp till 96 års ålder. Härligt va? 

Vet inte om hopp är en pose, men om det hade varit det hade hopp varit veckans pose! Vill du hänga med på poser, träningspass och annat hälsosamt här på bloggen, följ den på Bloglovin´

Håller med de få på Östra stå, när ÖIS spelar hemma på Ullevi: Hoppa om du älskar rödblått. Eller. Äh. Hoppa om du älskar livet kan vi ändra det till. 

Ses snart!
Heja heja dig så länge. HOPPA!
//Malin

Comments

Permalink

Jag gillar att hoppa, framförallt när man springer i terräng. Det känns som man verkligen lever när man flyger fram över stenarna. Många säger dock att hopp är dåligt för knäna, vet du något om detta?

Inte dåligt för de knän som tål hopp. Det är ju det där med att skynda långsamt och se till att leder och ligament hänger med i svängarna. OCH: att stabiliteten i bål och kring knäna finns. SÅ, skull inte rekommenderas en helt otränad att ge sig ut och hoppa hejvilt, grunden behöver finnas där. För många handlar det om att börja från barnsben igen. Kanske hoppa upp på en trottoarkant. Eller ner från en ... Lång uppvärmning! (Ju äldre och mer ovan vid hopp, desto längre - men det är ju eget som skiljer sig från annan träning)

Oj. lång utläggning - kort och gott: hopp är bra träning - men du behöver öka hoppandet successivt och i kombination med bål-, ben-, sätesstyrka. 

//Malin

Permalink

Jag tänker hoppa ner från Eiffeltornet... nej okej, det hoppar jag nog över! (Måste ju lägga in lite Göteborgshumor haha)
Jag tycker att det är även en stor mental träning att hoppa upp på saker! Det är rätt läskigt när man står där och ska hoppa, men man får också en insikt att jag kommer endast klara det om jag satsar ordentligt och inte börjar tveka mitt i! Precis som det många gånger är i livet... man måste våga!

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.