Jodå, du kan!

Det kan vara så att det finns lika många ursäkter som människor att inte hälsa mera, inte röra på sig, inte äta hälsosamt osv. Men de flesta vi träffar på har ungefär samma barriärer att ta sig förbi/över/genom på sin resa mot mera hälsa. De barriärerna sitter inte i benen, bålen eller hjärtat - de sitter i huvudet! Känner du igen dem?

  • Det gör ont att träna
  • Tänk om nån skrattar åt mig?
  • Jag har inte tid!
  • Det blir ändå inte som jag har tänk mig p.g.a. jobb/förkylning/semester. Lika bra jag skiter i det.
  • Jag tränar ju! Och det h änder i n g e n t i n g...

Visst gör det ont när knoppar brister, men det går över. Fokusera på nåt annat medans du tränar - bra musik eller nån kompis att tjôta med. När kroppen vänjer sig vid ansträngning, först då kan det vara läge att känna hur det känns.

Alla är mer eller mindre oroliga inför nya äventyr. Och alla har en gång varit nybörjare, både när det gäller att äta på ett speciellt sätt eller träna på nytt sätt. Har du nån kompis som vill hänga på? Använd honom eller henne. Om inte - googla upp andra nybörjare, kanske kan ni hjälpa varandra på nätet, eller kanske finns det nån grupp du kan gå med i, där alla är i samma situation. En form av grupptryck som funkar! 

Har inte tid? Jodå! Detta kan faktiskt vara den sämsta ursäkten av alla. Helt ärligt! Gäller det träning har du en morgon då inga möten är bokade, inga barn har vaknat, inga affärer öppnat etc. Använd den. Då är det gjort och du har inte en hel dag på dig att fega ur. Inte tid att äta brahane liten, liten stund varje vecka med planering, det räcker. Och håll dig t planen! 

Det blir kanske inte som du har tänkt dig just när du har tänkt det. Men: stäng av, starta om... Funkar inte bara på datorn utan på dig också. Jag lovar!

Det händer säkert nåt, även om det inte känns så just nu. Var uppmärksam på små framsteg. Det är de små framstegen som tillslut blir ett jättekliv. Tålamod... Hur tråkigt det än låter.

Jodå, du kan hälsa mera. Jag hejar på dig! Gör du?

Sommarhälsa, det brukar vara lite lättare då. Malin L

 

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.