kaffe på gott och ont

Hälsa mera

Ja, jag tycker ju att kaffe är gott! Den där goa smaken på morgonen, innan hundpromenaden till exempel. Eller den uppiggande effekten på eftermiddagen, när jag har värsta downperioden på hela dan. Eller bara den bekväma känslan att ha en kopp att hålla i. Eller det enkla i att fråga nån som kommer på besök om hen vill ha kaffe. Det är kaffe på gott det!

Så finns det ju tillfällen när kaffe blir för mycket, för ofta, för sent, för blaskigt, för varmt, för bränt, för... fel helt enkelt. Kaffe på ont! Eller lite det där som mormor brukade säge: för lite eller för mycket skämmer allt.

Kanske lagom är bäst trots allt? I alla fall när det gäller kaffe, visar forskning. 

  • Kaffe förbättrar din fysiska prestation om du dricker i rätt tid. Dricker du din kopp ung en timme innan du ska träna/tävla har du störst effekt av det - du orkar både längre och snabbare (enl tester gjorda på både långdistanslöpare och sprinters)
  • Lagom är bäst. För en 65-70 kg´s-person är ung 3,5 dl starkt kaffe en övre gräns för positiva effekter av koffeinet. Mer än så ökar inte din prestationsförmåga utan kan göra dig darrig, skakig, ge hjärtklappning och öka oroskänslan.
  • Kaffe boostar hjärnan. I lagom dos påverkar kaffe hjärnan positivt och hjälper kaffe den med demens, alzheimers.

Knuffar igång kroppen och kroppen med koppen idag! Vad har du för hälsoknuff i din kopp?

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.