löp-intervaller - mitt val idag blev 70/20-intervaller

lopargladje, 70/20-intervaller, Malin Lundskog

Stora löparedagen
Lördag är oftast stora löparedagen för mig. Möjligtvis följt av lögning, men ... löpning vinner över det mesta annat. Jag springer oftast mina längsta rundor på just lördagar, men idag var inte oftast. Idag var en annan dag. Som gjord för 70/20-intervaller!

Jag har utan att tänka på eller bli upprörd över det övergett min lågpulssatsning och ramlat tillbaka i gamla hjulspår: skönlöpning i en enda stor blandning: intervaller (inte så ofta) transportlöpning, fartlek, backträning och annat spring. Jag rör på kroppen, pressar mig själv ibland och har massor med utrymme för flexibilitet i en nästan obefintlig plan. Hälsosamt i sann glädje-anda! 

löpning, hopp, Malin LundskogFick bråttom ...
Nej, inte ens jag har obegränsat med tid för löpträning så när en lördag med en hel del annat att göra (varav återhämtning är en väldigt viktig grej) drog jag ut på en snabbrunda i löparspåren. Visste inte riktigt vad jag skulle göra utan lät känslan i uppvärmningen avgöra. Löpkänslan sa 70/20-intervaller. Det var längesedan! Så här gjorde jag: 
 

70/20-intervaller:
- uppvärmning i ca 10 minuter (obs! uppvärmning är uppvärmning, en viktig del av löpträningen och helt olik kvalitetsdelen av passet och tio minuter kan vara i kortaste laget. Hade du varit min klient hade jag rekommenderat 15 minuter ...)

- 3 omgångar av 7 stycken 70/20-intervaller på riktigt flåsig intensitet. Inte max! Jag skulle ju orka 70 sekunder flera gånger om och på 20 sekunder hinner en inte transportera bort massa mjölksyra, så det är bra att undvika den nivån från början. Jag vilade med lätt lätt jogg under de 20 sekunderna, för det är lättare att få flyt i löpningen om kroppen är igång

- nedvarvning i ungefär 10 minuter. 

De här intervallerna är som en kontrollerad form av fartlek och gör att du skjuter mjölksyratröskel uppåt. Om du vågar springa tufft alltså! Tufft och kontrollerat, så att du är riktigt sliten på slutet. Inte bekvämt, men utvecklande. och (faktiskt!) himla roligt! Med det här sättet att springa intervaller träna du upp din förmåga att känna ett skönt flyt i i hög fart och i växlingen mellan hög och låg fart. 

Har du testat? Dela gärna dina erfarenheter här!

Ses snart igen, snart är det ju dags för Musikhjälpen-löpning. Häng gärna med på min utmaning: Malin springer för Musikhjälpen

Ses snart igen,

heja heja dig så länge
//Malin

ps. du vet väl att du kan följa mig på Bloglovin´ ?

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.