Lura dina ursäkter!

Hälsa mera

Jag skulle vilja träna, men... Jag ser ett mönster! Alla dessa "men" alltså... Vill du bli av med dem, eller visste du inte ens att de fanns? Fortsätt några rader till så ska du få se vad de där men:en gör för att få dig att inte utvecklas! KÄnner du igen dig i något av de här påståendena:

1. Jag skulle vilja träna, men jag har inte tid! 

2. Jag har testat det här med att meditera förut, men... Det är inte min grej! Kommer aldrig att bli.

3. Jag har hört att det är bra att göra förändringar i små steg, men.. jag är en sådan som går all in! 

4. Jag skulle vilja äta nyttigt, men... min familj vill inte!

5. Jag vill träna mer, äta bättre, sova lugnare, ha roligare, vara nöjdare och har börjat på massa kurser för det här, men... det rinner ut i sanden

Det här är bara exempel på vad som ofta stoppar oss från att göra de förändringar vi påstår att vi vill göra. VI hittar helt enkelt på förklaringar till varför vi inte når dit vi vill nå och sedan tror vi på de förklaringarna. För:

1. Jo, du har tid! Träning måste inte innebära timslånga pass eller att du tar dig iväg någonstans. Hemmaträning funkar och sju minuter är bättre än noll! Och: genom att träna regelbundet (särskilt konditionsträning) får du energi och bli rmer effektiv, klartänkt och kreativ. Du sparar alltså tid på att träna i slutändan. Så finurligt funkar både din och alla andras kroppar och knoppar:-) 

2. Har du inte utvecklats sen förr? Varför gör du om dåtid till nutid till framtid? Det kan mycket väl vara så att meditation inte funkade förr, men det innebär inte att det inte funkar nu. Eller sen... Nej, det kanske faktiskt inte är mediatation som är lösningen för dig, men att det inte funkade förr är en dålig ursäkt för att det inte skulle funka nu. Eller sen. 

3. Här sätter du dig själv i ett fack som en "all-in-människa". Du kanske har varit det! Om dina resultat visar att det inte r en framgångsrik strategi är det dags att lämna det facket och testa det lilla steget och dess enorma kraft.  Värt ett försök? 

4. Måste du och din familj äta exakt samma mat? Är det inte ganska taskigt att skylla på dem när det faktiskt är upp till dig vad du äter? Det går att värma pommesfrites i ugnen och samtidigt koka quinoa, du kan fylla din tallrik med mycket mer grönsaker än resten av familjen och äta samma mat, men i olika mängd. TIll exempel...

5. Om du blir splittrad av att göra mängder av olika saker samtidigt, testa en diet ena dagen och en annan nästa, hoppa på kurser för det ena när inte det andra ge snabb effekt - ta en sak i taget. Fokusera! Ha tålamod! Vad är rimligt? Bestäm dig. Och bestäm dig samtidigt för att det här räcker för nu, jag ska inte testanågot annat på en viss period. Det är inte alltid av godo att vara den där till synes livsbejakande och nytänkande... 

Så: Har du någon plan på att komma igång med träningen? Hitta bra rutiner för ditt ätande? Se till att återhämta dig? Chilla mer med dem du gillar? Springa längre? Sova mer? Skratta oftare? Har du haft den planen ett tag och undrar varför det inte blir något av det? Det kan vara men:ens fel! Hitta dina men, lura dina ursäkter och kör. 

Jag hejar på dig hela vägen!

Hörs och ses igen,

Malin

ps. vil du ha en klapp på axeln (eller kick i rumpan) för att få ordning på de här men:en? Kolla Glad Fri Stark! 

 

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.