Mental träning: hälsosamt och effektivt för att nå dina mål!

avslappning, mental träning, återhämtning, Malin Lundskog, Hälsa mera

Mental träning, effektivt och långsiktigt
Mental träning är ett långsiktigt och effektivt sätt att nå dina mål på. Det är långt ifrån någon quick fix utan kräver en del tålamod, men: att träna mental träning är så värt! Idag tipsar jag om hur du börjar att träna dina tankar så att de hjälper dig istället för tvärtom.

Som vilken annan träning som helst innehåller mental träning många olika moment där du kan utvecklas ungefär hur mycket som helst, där det ena momentet bygger på det andra och där du med tålamod kommer att lyckas göra den mentala träningen till ett fenomenalt verktyg att nå varenda mål du vill nå. 

De olika momenten inom mental träning innehåller avslappning, visualisering, målbildsträning, koncentrationsträning, motivations och självförtroendeträning för din mentala styrkas, uthållighets och rörlighets skull. 

Mental träning - en definition
Mental träning är inte längre begränsat till idrottsvärlden, utan till den här alldeles vanliga världen som de flesta av oss lever i. Eftersom jag tycker att det är så synd att vi inte använder mental träning mer med tanke på hur effektivt det är tänker jag lägga några måndagar framöver på att skriva om mental träning här på bloggen. Vi behöver ju inte sikta mot OS-guld för att vilja träna våra tankar till att göra oss gott. Låter det bra? Vi börjar idag - på årets första dag!  

Att träna mentalt, är att träna dina tankar, ditt mindset och dina beteenden till att hjälpa dig. Inte stjälpa dig. 

Börja med muskulär avslappning
Ja, det är sant: för att kunna träna mental styrka och mental uthållighet behöver du börja med att slappna av fysiskt. Kropp och knopp hänger ihop du vet och det är väldigt mycket enklare för oss att slappna av muskulärt än mentalt, så ... vi börjar där. 

Avslappning är alltså steg ett i din mentala träning och noga du har glädje av i många olika sammanhang, som att somna när vi vill och behöver och vara klarvaken när det är dags för det. Vi har alla våra spänningar, både i kroppen och i våra tankar. Ett första steg är att bli medveten om spänningarna och hur de känns - du minns inlägget om reflektion va? Same same ungefär. 

Tips på övning:

  • Knyt höger hand och spänn den så hårt du bara kan. (förmodligen spänner du delar av armen också, vilket bevisar hur svårt det är att avgränsa våra spänningar. Men det går och ju mer du tränar på det, desto bättre lyckas du)

 

  • Känn. Tänk. Hur känns det?

 

  • Slappna av i högerhanden

 

  • Känn. Tänk. Hur känns det när den är avslappnad.

Gå igenom hela kroppen på samma sätt, kroppsdel för kroppsdel: händer, armar, fötter, ben, säte, ansikte, käkar och så vidare. Det här tar bara några minuter och är ett alldeles fenomenalt bra sätt att påbörja din mentala träning med. Kommer du inte längre än så här har du ändå kommit långt! Att kunna slappna av är en förutsättning för ett hälsosamt hållbart liv. 

Övningen hjälper dig att bli medveten om motsatsförhållanden mellan spänd och avspänd, mellan medvetna och omedvetna spänningar i dina muskler och muskulär avslappning och frihet. Och du: det är de omedvetna spänningarna som är svårast att känna igen och också dem som tär mest. Vilken grej att känna igen dem och medvetandegöra dem för att kunna slappna av, eller hur!?

Kom ihåg:
tålamod och små steg leder till framgång. Mer mental träning kommer på måndag, följ bloggen på Bloglovin´ så att du inte missar det.

Och du: häng gärna med in i gruppen GladFriStark på Facebook, där vi träffas och tränar och trivs tillsammans oavsett om vi tränar mentalt eller fysiskt Det ena förtar ju inte det andra, eller hur?

PS. Dela gärna dina tankar, frågor och erfarenheter om mental träning i kommentarerna här nedan. 

Ses snart igen,

heja dig så länge!

//Malin

Comments

Permalink

Så sant som det var sagt det där. Först när jag började få syn på mitt mentala tjatter på ett sätt som gjorde att jag inte engagerade mig i det kunde jag börja distansera mig från det, på ett för mig välvilligt sätt. Lite samma samma fast annorlunda liksom!

Permalink

smart sätt att hantera tjattret på: inte engagera sig i det! Tack för det :-)

 

//Malin

Permalink

...påminnelser är bra :-) 

//Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.