Mitt mål med Göteborgsvarvet

mitt mål med Göteborgsvarvet, Malin Lundskog, Hälsa mera, blogg, löparglädje

Mitt mål med Göteborgsvarvet

Mitt mål med Göteborgsvarvet? Jag har flera! Som att ha roligt, heja på publiken, ta några bra foton och kanske livesända och samla highfives? Jag har tillräckligt med resultatinriktade mål i livet och har inte alls något behov av att stressa fram ett tidsmässigt bra (vad det nu är?) resultat på Göteborgsvarvet. Jag vill springa på fest helt enkelt. Folkfest! Men frågorna jag får handlar sällan om hur kul jag tänker ha, eller hur många highfives jag tänker ta. De handlar om vilken tid jag siktar på. Mitt mål med Göteborgsvarvet handlar inte om tid, men jag återkommer om den längre ner, det är ungefär så viktig jag tycker att den är ... 

Skit i prestationen

Det är inte ditt fel, du som ställer frågorna - det är ju de frågorna vi är vana vid när det gäller träning. Men det är dags att träna in nya frågevanor tycker jag. Inte bara när du frågar mig om hur snabb jag är på milen eller vad jag gör halvmaran på (glass och ägg verkar det som just nu ;-), för mig är det skitsamma. Men: när du pratar med andra glada motionärer. Fråga dem istället:

  • Hur det känns att springa?
  • Vad som är bäst med att springa?
  • Märker du skillnad på ditt humör när du springer?
  • Vilket underlag gillar du bäst?
  • Har du kul när du springer?

Släng gärna in några wow! och heja! bland frågorna också, sådant stärker. Vad tycker du, är de här frågorna rimliga? Det tycker jag! 

De flesta av oss presterar tillräckligt som vi gör och behöver löpningen som mental styrketräning och/eller mental avslappning. Vi behöver röra på kroppen regelbundet för att kunna syresätta hjärnan och orka tänka våra smarta tankar vid ett stillasittande skrivbordsarbete. Det finns ingen av oss som måste springa, varför ska vi då lägga in press och måsten i det?

 

mitt mål med Göteborgsvarvet, Malin Lundskog, high five, Tjejmilen
high five med härliga poliser under Tjejmilen för några år sedan. Kanske lyckas med polishighfive på varvet?

Hjälp mig att heja på publiken

Ja, det här med att heja på publiken - här kan du hjälpa mig. I alla fall om du ska titta på varvet. Berätta var du står, så kommer jag förbi en sväng. Samma sak med highfiven, villl du hjälpa mig att samla high fives slänger du bara fram handflatan när jag svischar förbi (ha ha ha, svischar?). Så har jag tankar på att livesända också? På Facebook (in och gilla sidan!) tror jag, för där ligger det kvar. Men å andra sidan är ju en Instalive himla kul (följ mig gärna på Instagram också). Så mitt mål med Göteborgsvarvet är egentligen flera. Desto större anledning att springa?

21,1 km orkar jag alltid

Ja, inte för att vara kaxig, men jag vet att jag alltid kan springa 21,1 km. Det gör jag i princip en gång/vecka. För att jag gillar det! För att jag njuter av att vara ute! Jag lägger ingen prestation i det. Mer fascination - över naturen, vännerna, tankarna och kroppen. Jag toppar inga former eller äter på något särskilt sätt (idag lutar det åt glass till middag ...). Jag springer intervaller mellan varven (ja, du såg väl mitt intervallpass när jag kom på att det är dags för Göteborgsvarv? Det var ungefär en vecka sedan ... ) Jag vet att det kan ta allt mellan 1:45-2:15 beroende på vem jag träffar på, hur många high fives det blir och hur det går med de där eventuella livesändningarna. Ja, klart att jag kan skada mig, få värmeslag och behöva bryta. Men om jag mår som jag ska och inte ramlar, så är det någonstans där jag springer runt på. Bra eller dåligt? Allt är relativt och om jag jämför med mig själv så kommer jag i alla fall komma runt snabbare än min sämsta tid. 3:07:21. Det var 1986 och jag var sist in i mål ... 16 år gammal och GT skrev i rubriken att jag var i 12-14-årsåldern. Glömmer jag aldrig. Rubriken alltså ...

Jag behöver inte Göteborgsvarvet eller några andra lopp som mål för att komma ut på löpträning. Att springa är en del av mitt liv och jag tror inte att jag är ensam om att vara Göteborgare och känna att Göteborgsvarvet är mer än ett lopp. Mer än en halvmara. Det är fest och glädje! Det betyder inte att jag har förståelse för dig som känner att du vill ha ett varv eller något att lopp för att komma ut och springa. Men jag tipsar å det varmaste åt att lägga undan prestationskraven och satsa på glädje och må bra i springet istället. Så blir din löpning mer hälsosam och långsiktigt hållbar!

Länk till Göteborgsvarvet

Ses vi på lördag? Längs den blå linjen eller vid sidan av? Alla festdeltagare är välkomna!

//Malin

PS. du får gärna sno mitt mål med Göteborgsvarvet och använda på lördag. Är du nervös inför hur du ska göra sista dagarna innan varvet? Jogga en sväng i morgon, drick ordentligt (wow för sommaren vi har!), klipp tånaglar och göra inga konstiga förberedelser som du aldrig har testat förut ...

 

 

Comments

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

En hel bok fullknôkad med löparglädje. Köp boken!

Ljudböcker! Jag gillar ljudböcker och tycker att Storytel gör rätt! Testa!

Det snällaste du kan göra för en författare: köp hennes bok!

En bok som varje framgångsrik ledare vill och behöver läsa. Köp boken!