Motivation och att hålla lågan vid liv!

fem tips för motivation, hållbar hälsa, Malin Lundskog, Hälsa mera

Motivationen jag känner varje måndag

Måndags-motivation! Alltså, jag gillar verkligen måndagar och har en känsla av att det är tack vare alla möjligheter som jag ser framför mig, när veckan är typ oändlig ... Nystarten. Pirret i magen av att jag har fått chansen. Igen! Att jag har möjlighet att göra något åt det jag vill göra något åt. Igen!

Jag är grym på att dra igång projekt, inte lika bra på att förvalta dem. Det spelar ingen roll att jag vet ... Det är kanske därför jag gillar måndagar så mycket och alltid känner mig extra motiverad en måndag? Men, hey! Jag sparar inte det jag vill och/eller måste göra till måndagar för det. Jag gör dem ändå. För att jag vet att bästa och mest fenomenala sättet att skaffa sig rutiner och goda (dåliga också för den delen) vanor är att hålla i, upprepa, inte falla för tillfälliga frestelser eller strunta i att ta ett litet steg när det stora klivet är omöjligt. Och du: det är så du håller lågan vid liv. Det är så motivationen hittar fram även när du inte tror att den finns där. kolla här: 

Fem tips för att hålla motivationen vid liv:

1) Ha koll på ditt varför och håll ögonen och hjärtat inställt på det. Du vet det där som gör dig riktigt sugen på att nå ditt mål eller skaffa dig nya vanor. Det som känns i magen. I hjärtat. 

2) Välj din strid! Jepp, exakt: din strid. I singularis. En strid i taget, inte allt på en gång.Så lätt att tänka allt eller inget. Så kasst att tänka allt eller inget ...

3) Schemalägg dina prioriteringar! Prioritera inte schemaläggning, schemalägg prioriteringar ... Och kör på det schemat. 

4) Strunta i dina känslor! Alltså, ärligt talat: hur lätt är det inte att tillåta sig själv att strunta i det ena eller överdriva det andra för att det känns bra. För stunden. 

5) Ta nästa tåg! Jo, men trots allt: var snäll mot dig själv. Missar du ett tåg - ta nästa! Ta första bästa som kommer din väg, vänta inte på bättre tider. Det är inte kört! 

Kom ihåg att vanor, oavsett om de är goda eller dåliga kommer av de där stegen du tar varje dag, inte av jättekliven du tar sällan. Och vanor är mästare på att hålla lågan vid liv och motivation uppe. 

 

Vill du veta mer om hur du skaffar goda vanor? Läs min bok GLAD FRi STARK

Vill du veta mer om vilka känslor du kan strunta i? Läs boken Skapa ditt drömliv - hur självsabotörer blir självhjälpare (scrolla ner) som släpps 22 februari. 

Ses snart igen, med mer motivation, tankar, hälsa på riktigt och både fysisk och mental träning. Häng med på mina dagliga blogginlägg genom Bloglovin´ 

Ses snart igen såklart!

Tills dess: heja heja dig!
//Malin

Comments

Permalink

Strunta i dina känslor... intressant... jag brukar också tala om att välja känslor... känslorna behöver inte äga en... Det finns möjligheter att släppa taget... Strunta i, vet jag inte, det kanske finns något att reflektera över... Men att se vilka en väljer och så välja om. "Är det synd om mig just nu?... Nej, kanske inte."

det handlar ju om att veta vilka känslor en kan strunta i. För de är kanske inte ens verkliga utan bara skydd för att vi inte ska våga ta oss vidare. Typ som "det är synd om mig" fast det inte är det ... Låter strunta i hårt? Vi menar nog lika, med att reflektera. 

//Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.