Mums för kropp och själ!

Hälsa mera

Vintertid hej hej! En extra timme och samma frågor varje gång det händer: åt vilket håll ska klockan? Och vad innebär det? När blir det ljusare? Eller mörkare... 

Oavsett vintertid, jag har börjat min dag med härlig energiboost för både kroppen och själen. Vill dela med mig av receptet - sno allt eller väl valda delar för att hälsa mera:

  • hundgos
  • två fantastiska vänner
  • långpromenad vid havet
  • förtroliga, oroliga och roliga samtal
  • pajalagröt (recept längre ner i texten)
  • frukt
  • kaffe
  • äppel- och morotsmust

Gröten 4-6 port: 2 dl linfrö, 1/2 dl russin (jag körde gojibär), 1/2 dl katrinplommon, 1/2 dl torkade aprikoser, 1/2 tsk salt, 7 dl vatten, 1 dl havrekli, 2 dl fiberhavregryn. Hacka frukten, blanda allt och lägg i blöt under natten. När du ska äta: tillsätt ev mer vatten, koka 3-5 minuter. Rör! Den bränner ganska lätt. Första gången jag gjorde gröten hittade jag receptet i Sanna Ehdins bok "Sannas matbok - för den självläkande människan". Den funkar utmärkt att göra efter Kajsa Warg-principen "man tager vad man haver". 

Superdupergod och helt klart mer mättande än vanlig havregrynsgröt. Du kan förvara gröten i kyl i flera dagar och ta fram en lagom stor "klatt". Idag fick en av mina fina vänner skära grapefrukt, apelsin och kiwi att lägga på gröten medan den andra gjorde must med äpple, morötter och ingefära. Och jag? Jag bara njöt;-)

Fortsätter njuta nu, med en god bok och en varm och go hund. Så hälsar jag idag, hur gör du?

Malin L

 

 

 

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.