pajalagröt - favorit i repris

Hälsa mera

Äntligen lite vinterfeeling även här på Västkusten! I alla fall en halv centimeter snö. Eller millimeter… Eller: lite vitt och inte jättemånga plusgrader. Vintertid är gröt-tid för mig och det här är verkligen en favorit som kommer i repris: pajalagröten. Hoppas att du gillar!

Pajalagröt
4-6 port: 2 dl linfrö, 1/2 dl russin (jag körde gojibär), 1/2 dl katrinplommon, 1/2 dl torkade aprikoser, 1/2 tsk salt, 7 dl vatten, 1 dl havrekli, 2 dl fiberhavregryn.

Hacka frukten, blanda allt och lägg i blöt under natten. När du ska äta: tillsätt ev mer vatten, koka 3-5 minuter. Rör! Den bränner ganska lätt tycker jag. Första gången jag gjorde gröten hittade jag receptet i Sanna Ehdins bok "Sannas matbok - för den självläkande människan".

Den funkar utmärkt att göra efter Kajsa Warg-principen "man tager vad man haver". Superdupergod och helt klart mer mättande än vanlig havregrynsgröt. Du kan förvara gröten i kyl i flera dagar och ta fram en lagom stor "klatt". Njut!

PS. Du vet väl att du kan följa mig på Bloglovin´ - för mer inspiration?

Ses snart igen

//Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.