Quickfixtips för bättre fokus

Hälsa mera

Ibland är det sådär mycket hela tiden. Mycket att göra, mycket man vill göra, mycket som faktiskt är högprioriterat och mycket på en gång. Stresshormonerna sprutar ur öronen och tankar flyger och far kors och tvärs, uppåt och nedåt, fram och tillbaka och det är svårt att fokusera helt enkelt! Fast det är just fokus som behövs. På en sak i taget. Så att tankarna blir lite lugnare och klarare och  andentagen lite djupare.

Torsdagar vill vi ge dig en hälsoknuff och idag får du ett quickfixtips, fast varken Malin O eller jag tror på quickfixar av något slag. Men det här är bra!

Om det bara inte går att ta en promenad, löprunda, meditationspaus eller vad du nu brukar göra för att få lite ordning och reda uppe i huvudet - då tar du en rund go boll/ett äpple/ett ihopknycklat papper och kastar prick. Träffar papperskorgen, spannen, fläcken på golvet, chefen i huvudet (nä, jag skojade nu, men det fattar du ju...). Det kräver koncentration. Fokus. På något helt annat än det du just höll på med. Varje paus från en påfrestning är en paus. Varje tillfälle för hjärnan att fokusera på en enda sak i taget gör nytta. Någon minut kan vara fullt tillräckligt för att du ska ha hittat lugnet och koncentrationen. Någon minut kan faktiskt vara tillräckligt för att ge dig själv en hälsoknuff dag! Visst är det bra?

Kasta inte in handsken om du känner dig okoncentrerad och ofokuserad; kasta boll istället! En quickfixande hälsoknuff i återhämtningsriktning. Berätta gärna när du har testat!

Malin L

 

 

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.