Rödgrön smoothie

Hälsa mera

Tog mig själv och min smoothie-utmaning på allvar i morse och grejade ihop en rödgrön röra, smoothie à la Kajsa Warg. Avokadon behövde ätas upp idag, paprikan låg liksom och skräpade i lylen och resten kändes som bra komplement. Hade ingen ingefära kvar, den hade säkert gjort susen här också. Eller vad tror du?

1/2 röd paprika
1/2 avokado
2 små tomater
1/2 citron
lite persilja
vatten

Snipp snapp, så tog den slut. Himla gott faktiskt! Och nyttigt! Vi har ju pratat en del om antioxidanter (i bl.a. aktuella antioxidanter och ofria radikaler). Paprika är en sådan. Den är bakteriedödande och bra för både blodtryck och cirkulation, innehåller mängder av c-vitamin, en hel del e-vitamin, b-vitaminer, folsyra och mangan och även lite a-vitamin. Den röda paprikan (min favvo!) är dessutom mer vitaminrik än grön, gul, och orange.   

Avokado är bra för både hår, hud, hjärta, lever och blod. Det har t.o.m. visat sig att avokado kan hämma cancertillväxt (bröst- och prostata bl.a.) och den innehåller dessutom nyttigt (enkelomättat) fett. I alla fall om du inte är övertygad om att grädde och bacon iz da shit...

Tomat är också en antioxidant och innehåller flavonoider, som är bra mot hjärt- och kärlsjukdomar. I tomater finns c- och a-vitamin och en del kalcium, magnesium, järn, folsyra, fosfor och b-vitamin. I tomater finns också tryptofan som behövs för vår serotoninhalt (berättar mer om det i veckan. Fortsätt följa med andra ord!)

Så till den magiska lilla gula citronen: antioxidant, bioflavinrik (förebygger hjärt- och kärlsjukdomar), renande, njurstensmotverkande, kanske t.o.m. gallstensupplösande tillsammans med olivolja, magsjukeskyddande (ooooh! ska ha citron i allt tror jag).

Den lilla krusiga persiljan är ju inte sämre än nån av de andra ingredienserna jag knödde ner i mixern. Kolla här: Persilja är en bra antioxidant, bra för blod och immunförsvar, bra mot inflammationer. Och urindrivande, vilket kan vara på både gott och ont.

Dagens rödgröna röra blev en nyttighetssmoothie av rang helt enkelt. Som smakade mums! SKönt sätt att dra igång veckan på. Mixa på du också och hälsa mer™ genom att ge oss gärna tankar, tips och tricks på härliga blandningar! 

Malin L

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.