Rygg, bröst och andra antagonister ...

bröststretch

Agonist - antagonist
Även om både dina ryggmuskler och dina bröstmuskler vill dig väl, så är de varandras antagonister. Den ena muskelns kraft motverkar den andras även om båda medverkar till hur din kropp mår. Hmm ... nu ska vi inte krångla till något enkelt och du måste inte alls veta vad agonist och antagonist betyder, men däremot är det bra att känna till att varje muskel i kroppen har en eller flera motståndare som den muskeln behöver samarbeta med för att du ska må så bra som möjligt. Kort och gott: allt har en baksida och när agonisten jobbar håller antagonisten emot. Som baksida lår - framsida lår, biceps - triceps, rygg - bröst. 

Få ryggmuskler och bröstmuskler att samarbeta
Jag väljer att ta upp just rygg- och bröstmuskler idag för att många har ont i ryggen på grund av dålig hållning, inåtroterade axlar, dålig rörlighet i bröstmusklerna och svaga ryggmuskler. Oj, vad allt hänger ihop ... 

Är dina bröstmuskler korta, sådär så att axlarna ramlar framåt, får ryggmusklerna mellan skulderbladen ett dåligt utgångsläge för att kunna jobba som de ska. Det leder till att du inte kommer åt dem och de försvagas mer och mer. Resultatet av det blir att axlarna ramlar ännu mer framåt och det blir allt svårare att öppna upp i bröstet ordentligt. Hållningen försämras successivt och värken i nacken kommer som ett brev på posten (kanske snabbare) eftersom huvudet också ramlar framåt, nacken orkar inte hålla tillbaka det och gamnacken är på intågande. 

Oj då, nu låter det som att jag målar fan på väggen här, men hej! Det är vanliga fysiska åkommor jag skriver om och det finns oerhört enkla medel att öka samarbetet mellan rygg och bröst med. 

Enkla knep för bättre hållning och minskad värk
Kom ihåg: när ryggmusklerna jobbar är bröstmusklerna deras antagonist. Ska du blir stark i ryggen behöver du ha rörlighet i bröstmusklerna och vice versa. Behöver du stretcha dina bröstmuskler, behöver du stärka dina ryggmuskler samtidigt så att de växelverkan och samarbetar, de olika sidorna. Här kommer enkla rörelser som du kan göra när som helst under dagen (nästan i alla fall?) utan att byta om till träningskläder. Självklart finns det fler rörelser för det här, men någonstans måste man ju börja och frågar du mig så är det här en väldigt bra början!

Öppna upp i bröstet

bröststretch
Rulla bak axlarna, armbågen lite ovanför axelhöjd och vrid dig från väggen (eller var du nu har valt att placera din underarm). Och byt sida. Du känner om du gör rätt och får till en stretch för dina bröstmuskler. Lovar!


Stärk upp musklerna mellan skulderbladen
Börja med att inta en hög plank-position, sen:
 

styrka mellan skulderblad
1) Händer i axelhöjd. Sjunk ner mellan dina skulderblad OBS! Utan att tappa magstödet. Och mer OBS! Hela tiden med raka armar. Mot vägg blir den här lättare för bålen. 
ryggstyrka
2) Fortfarande raka armar och stabil bål. Pressa upp mellan dina skulderblad utan att nedre delen av ryggen påverkas. And repeat 1,2,1,2,1,2 - så många gånger som du orkar. Eller har tid med just nu :-) 

 

Heja dig! 
Idag kl 11.55-12.00 pratar jag om just det här i en livesändning i Facebook-gruppen Glad Fri Stark. Du är jättevälkommen att hänga med förstås!

Vill du ha mer än en Facebookgrupp drar webbkursen Glad Fri Stark igång på måndag. Sex veckor för att hitta en hälsosam livsstil med gott samvete och goda vanor. Mer om Glad Fri Stark - webbkursen här

Och vill du försäkra dig om att inte missa nästa blogginlägg - då ska du följa min blogg på Bloglovin´

 

Ses snart!

//Malin

 

Comments

Permalink

Jepp, precis så är det. Jag har dessutom svaga axlar så jag orkar inte allt hålla dem på plats. Så jag behöver alltid träna mina axlar lite extra.

In reply to by Dorotea Petter…

Permalink

det som håller dem på plats. Ryggmuskler till exempel. 

 

Heja på!

//Malin

Permalink

Att göra är ju det som gör skillnaden. Lycka till :-) 

//Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.