Såhär tränar du låren med hemmaträning

såhär tränar du låren

Såhär tränar du låren med hemmaträning

Såhär tränar du låren med hemmaträning. Funkar på jobbet också. Utomhus. Inomhus. Överallt? De lår-övningarna jag visar idag kräver inget annat än dig och din kropp. Till viss del din knopp och bål också förstås. Låt dig inte luras av att övningarna ser busenkla ut - testa först! Varför inte på lårens dag?

Lårens dag och anledningen till att jag strävar efter att instifta den som en temadag kan du läsa mer om här: Lårens dag

Två övningar för starka lår

Börja med att stå stadigt och hitta bålkontrollen (mer om bålstabilitet här)

lårträning, lårens dag, Malin Lundskog, såhär tärnar du låren
Stå stadigt (ja, inomhus funkar också ;-) 

Behåll stabiliteten i bålen och ladda för träning av framsida lår (quadriceps) genom att lyfta upp ena (aja, båda kanske är lite klurigt?) benet. Knät upp till höfthöjd. 

lårträning, såhär tränar du låren, framsida lår
Lyfter ena benet för att förbereda utmaning för framsida lår

Nu kommer du till själva övningen för framsidan av dina lår, den kräver bålstabilitet, var vaksam så att du inte lutar överkroppen bakåt. Sträva efter att hålla låret stilla, alltså kvar i höfthöjd, när du sträcker ut ditt ben. Det som påverkar om du kan det är dels styrkan i framsida lår, men också till stor del rörligheten i baksidan lår. Jag har ju berättat tidigare att just rörligheten av baksida lår (hamstrings) är min akilleshäl (okej, en av dem ...).

såhär tränar du dina lår, lårträning, Hälsa mera, lårens dag, Malin Lundskog
Sträck uuuuuut benet och sträva efter att behålla det ofta låret så högt upp som möjligt. 

Så kommer vi till baksidan lår, dina hamstrings. Samma sak här: behåll bålstabiliteten, se till att du inte lutar dig framåt i den här övningen. Utgå från en position där du har låren parallella och ena foten lätt lyft från marken. Flexa foten och pressa hälen mot sätet, fortfarande med rak kropp, stark bål och parallella lår. Här är det kort höftböjarmuskel och quadriceps-muskel (framsida lår) som, förutom styrkan i baksidan, påverkar hur du kan genomför den här övningen. 

såhär tränar du låren, hamstrings, lårens dag, Malin Lundskog
Håll koll på bålen och låren parallella medan du pressar hälen upp mot rumpan!

Förslag på antal repetitioner och set: 3 X 12/övning. Anpassa efter dig.
Ett OBS! här också är att hålla koll på höfterna i sidled. Det är väldigt lätt att börja hänga i höften, men tänk att du hela tiden vill jobba aktivt med utsida lår/höft också. Ja, då kommer du troligtvis att känna att du gör en insats för stabiliteten i sidled också. Den som är så galet bra att ha när du springer till exempel. Det här är två finfina övningar för att stärka dina lår. Och bli medveten om eventuellt behöv av rörlighet ... 

Men ändå: såhär tränar du låren. Hemma. På jobbet. Ute. Inne. 

Imorgon kör vi lårens dag. Kärlek åt låren hela dagen. Ska du med? Här hittar du Facebookeventet du är varmt välkommen till: Lårens dag, Facebookevent

Hoppas att du har glädje av det här träningstipset. Dela gärna med dig av din bästa lårövning i kommentarerna, eller ställ frågor om övningar. 

Ses snart igen, tills dess:

HEJA DIG!

//Malin

 

 

PS. MIn filosofi är att träning ska vara enkel att utföra - det är ju mycket troligare att den blir gjord då. Nackdelen med den här inställningen är att det kan verka som att det som är så enkelt inte kan ha någon effekt. Vi vill av någon anledning tro att det krångliga är bättre. Varför? Hmm ... för att slippa göra? Är det krångligt är det ju lättare att skylla på just det: för krångligt! Mer om det kan du läsa i min bok GLAD FRi STARK och i Skapa ditt drömliv - hur självsabotörer blir självhjälpare boken som jag medverkar i som släpps idag (YIHAAAA!)

Comments

Permalink

Det här verkar vara en superbra träning som jag kan göra när helst jag har möjlighet till lite rörelse. Jag tränar ofta hemma trots att jag har ett dyrt gymkort. Det är träningen som blir av som är den bästa. Den här skulle jag kunna göra vid kopieringsmaskinen på jobbet.

Perfekt varsomhelst-träning! Vill se när du gör den vid kopieringsmaskinen :-) Vilken inspiration!

//Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

En hel bok fullknôkad med löparglädje. Köp boken!

Glad fri stark, författare, bok om hälsa

 

Beställ GLAD FRi STARK! Boken om hälsa du inte ska läsa, utan göra ... 

Det snällaste du kan göra för en författare: köp hennes bok!

En bok som varje framgångsrik ledare vill och behöver läsa. Köp boken!