Stressa balanserat

Hälsa mera

Är det mycket nu? Då kan du vara lugn! Enligt Inga Jonsdottir kommer den som går omkring och känner att ”det är mycket nu” inte att braka in i väggen och drabbas av utmattningsdepression.  Att ha mycket nu är OK. I alla fall om du är medveten om det, pausar mellan varven, hänger med dina vänner, tar kontroll över det du kan och struntar i resten och framförallt: om du tränar och sover.

Med enkla medel och eftertanke blir du en stark, frisk, uthållig, kreativ, motiverad, glad och driftig person med koll på läget och balans i livet. Många av oss jobbar (jämt), utan tid och ork eller lust med något annat än jobbet. Vi sover dåligt, vet inte när vi skrattade senast och är lättretade. Jag träffade Göteborgs egen isländska stressguru, Inga Jonsdottir, för att få de bästa tipsen för dig som vill stressa balanserat, jobba mycket och njuta av livet. Här kommer de:

·      Sov: sömnen är din bästa och viktigaste återhämtning. Att sova är inte att slösa med tiden, det är att återhämta sig, reparera det som har brutits ner under dagen och att vila hjärnan. Även korta pauser för återhämtning under dagen gör underverk.

·     

Träna – träning drar igång dina måbra-hormoner. Ett intensivt pass triggar igång stresshormonerna och gör dig piggare och mer fokuserad. Efter fysisk ansträngning är det dessutom lättare att slappna av, både fysiskt och mentalt. Lugn träning ökar halten av lugn&ro-hormoner. Oavsett träningsform; en timmes träning kan faktiskt ge dig tre timmars energi.

·     

Umgås – socialt umgänge och nära relationer betyder mycket för din hälsa. Ta dig tid till umgänge. Skratta, kramas, peppa, bli peppad, släpp tankarna på jobbet och det som är tufft en stund. Återigen: måbra-hormoner in action!

·     

Ta kontroll – lägg inte energi på det du inte kan påverka, satsa på att ta kontroll över det du kan, som vad du äter eller om du vänder mungiporna uppåt eller nedåt. Ta kontroll över dina tankar, för tankarna påverkar dig. Vi människor är de enda varelserna som kan tänka oss stressade…

Apropå att vi kan tänka oss stressade; Inga och Malin L har en gemensam favoritbok i ämnet stress: Varför zebror inte får magsår av Robert M Sapolsky. Läs den!

Innan vi skiljs åt i Ingas zebrafyllda och professorsaktigt röriga arbetsrum, säger hon: ”Alltså om jag hinner träna… eller förresten: Om Obama hinner, då hinner alla!”

(om det där med tid och hinna har vi bloggat om här på halsamera.se ett antal ggr, senast inläggen hittar du här: alltid redo och tabata)

Artikel baserad på intervju med:

Ingibjörg  Jonsdottir

professor och forskningschef på Institutet för stressmedicin vid Göteborgs universitet

Aktuell just nu med: Mäta effekt av fysisk träning när det gäller stressfysiologiska reaktioner på en grupp individer som från början är helt otränad. 

Mer spännande läsning hittar du på: ISM 

Det här är stress:

Stress är en fysisk reaktion på någon form av faktisk eller inbillad fysisk eller psykisk påfrestning. Musklerna spänns, blodtrycket ökar, hormoner som gör dig fokuserad och som ökar fettinlagringen produceras, magsäcken dras ihop, sexualfunktionen dämpas – allt för att du ska vara redo att fly, fäkta eller bli helt paralyserad. Stressen är en överlevnadsfunktion från tidernas begynnelse och reaktionen är densamma oavsett om du upplever viss stress som positiv och annan som negativ. Du reagerar också på samma sätt oavsett om du tänker dig stressad eller faktiskt upplever något som gör dig stressad.

Artikeln publicerades på driftig.nu där Malin L är skribent inom utvecklande och förebyggande hälsa. 

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.