Tid och energi över?

Hälsa mera

Att ha tid över, tid för sig själv, tid för träning och tid att göra det som är kul står högt upp på mångas önskelista. Det kan vara hur mycket black friday och rea på tidsbesparande maskiner det vill - det blir inte mer tid över för det...

Som jag berättade häromdagen när jag dissade årets julklapp i inlägget <b><a href="http://www.halsamera.se/blogg/årets-julklapp">Årets julklapp</a></b> har jag intervjuat ett gäng kvinnor om vad de behöver mest av allt för att må så bra som möjligt. Gemensamt för dem alla (ja, alla!) var: tid och energi. Det är inga latmaskar jag har intervjuat som drömmer om att sluta jobba eller ligga på sofflocket, utan kvinnor som vill fortsätta med sina respektive karriärer. Deras drömdag var ganska lik deras nuvarande vardag med de skillnaderna att i sitt drömliv har de tid att träna, tid över för sig själva och tillräckligt med energi för att orka göra det de verkligen vill göra med den tid de får över.

Kvinnorna jag har intervjuat drömmer om att vakna på morgonen (bra början, eller hur?) och ta en löprunda eller promenad, äta en hälsosam frukost, jobba med det de gör idag, ha tid till återhämtning och reflektion för att få energi över både till familj och till att göra det som gör livet extra kul att leva. I våra diskussioner om tid pratade de om vikten av att "ha tid över" till sin egen träning och till att reflektera över sina prioriteringar och om att ge sig själv chansen.

Tid och energi över... Det hänger ihop och är inget som kommer av sig själv och dygnet har sitt begränsade antal timmar, men: ett av de allra enklaste och mest effektiva sätten att ge sig själv mer tid och mer energi är att ta sig tid att träna. Extra viktigt när du känner att du inte alls har tid till det, för då behöver du släppa loss kropp och knopp en stund för att du ska få energi. Med den energin du skapar genom träning, här är konditionsträning förstklassig, jobbar du mer effektivt får i slutändan tid över. Om du inte fyller den med mer jobb förstås. Och fler måsten. Genom (konditions-)träning skapar du energi alltså dels tid över och dessutom gör den fysiska ansträngningen att du har lättare att slappna av, både muskulöst och mentalt, vilket innebär att du återhämtar dig bättre när det är läge för det.

Kort sagt: har du inte tid och energi över för träning? Träna ändå, så får du tid och energi över...

Och sätt färg på den här dagen, det hjälper. Att göra tummen upp hjälper också;-)

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.