Ut o njut!

Hälsa mera

Ute är inne. Det är inte ens en trend, det är sedan gammalt! Ut och njut, för vet du: Vi som tränar utomhus blir piggare, får mindre spänningsvärk, är mer positiva och mindre deprimerade. Bland annat alltså... 

Utomhusträning ger en starkare känsla av förnyelse, mer energi och positivt engagemang och minskade spänningar, ilska, aggression och depression. De som tränar utomhus upplever också mer glädje och tillfredsställelse och det är mer troligt att de upprepar aktiviteterna igen. Och igen. Och igen. Du vet sådan som skapar en vana: att upprepa något om och om och om igen. 

När man i forskarsammanhang har undersökt skillnaden mellan utom- och inomhusträning är det framförallt de mentala effekterna som energi, engagemang, glädje, och tillfredsställelse som som skiljer sig åt till utomhusträningens fördel. Lägg till effekten av att det är troligare att man upprepar sin träning om den sker utomhus så kommer ju även den fysiska skillnaden att bli stor i det långa loppet. 

Hur annorlunda skulle inte en dag på jobbet vara om alla tog sig en sväng utomhus varje dag. Det behöver inte ens vara träning, det kan räcka med motion. Rörelse. Det där med tidsbrist är ingen bra anledning att strunta i det hela, för forskare har kommit fram till att det räcker med fem minuter om dagen. F E M minuter. 5! Kom inte och säg att du inte har fem minuter för då tror jag inte på dig. Låtsas att du röker och ta en rökpaus ute. Utan cigg såklart!!! Tänk de positiva vibbarna, arbetsglädjen och motivationen som kommer från det. Walk and talk är inte ett dugg dumt. Utomhusträning tillsammans med kollegorna - vilken grej va? Vilken effekt en sådan friskvårdssatsning skulle ha, jämfört med att var och en tar sitt eventuella gymkort och drar... 

Grönt är skönt och blått är flott och den kombon av natur har ännu bättre mental effekten än bara grönt: grön natur och blått vatten. Jag är till och med säker på att bruna löv och grått hav också gör susen. För att inte tala om vit snö.

Ut och njut! Det är verkligen inte det senaste. Egentligen är det mesta som handlar om hälsa gammalt - fysisk aktivitet utomhus varje dag, sova på natten och en rejäl dos sunt förnuft, hur svårt kan det vara liksom?! 

Det går att vara utomhus året runt. Jag gillar verkligen vinterlöpning. Och rundorna på våren! De sköna morgonturerna på sommaren. Och det härliga gnetet mot höstvindar. Ute is da shit om du frågar mig, men nu frågar jag dig: flyttar du in träningen på vinterhalvåret eller kör du alltid inomhus? Alltid utomhus? Berätta gärna gärna!

Ps. Du vet väl att det just nu är bokatidigt-pris på den löparglada helgen på Vrångö i mars? Mer info om löparhelgen här

Heja heja dig!

Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.