Vilken är din favoritursäkt för att slippa ändra vanor?

hälsa, ursäkter, självsabotörer, självhjälpare, Hälsa mera, Malin Lundskog

Ursäkta?!
Kom igen, vi vet det båda två. Alla tre. Allihop! Vi vet att vi har våra ursäkter för att slippa göra de där förändringarna som vi tror att vi vill, de nya vanorna vi planerar att skaffa och de goda vanorna vi sätter som mål. Vi vet om att vi har ursäkter, men vill vi kännas vid dem? 

Det här är en blogg om hållbar hälsa, om glädje, frihet och styrka med hälsan som hävstång. Om löparglädje och mental träning. Om träning. Om ... livet. Inom alla de områden jag bloggar om vill de flesta av oss utvecklas. Vi vill nå lite längre och bli lite bättre. Vi läser bloggar. Vissa av oss skriver ju bloggar då (hrrm): Bloggar om att sätta mål. Om att det krävs action för att nå våra mål. Om smarta träningsvarianter. Om mindset. Om kondition för att orka jobba. Ingen av oss, varken bloggare eller bloggläsare, är korkade och ändå ... vill det sig inte med alla de där planerna. Vad är problemet? 

Tja, det kan ju ha många olika orsaker, men jag är beredd att sätta en ganska saftig peng på att majoriteten av de gångerna vi inte lyckas är för att vi låter oss luras av våra ursäkter. Oftast, för att inte säga alltid, är det som att vi har en omedveten handbroms som drar i sig själv. Vi bromsar! För att ... vi har det ändå ganska okej och inte ska väl vi, eller vem är vi att tro att, eller det har aldrig funkat förut, varför skulle det gå nu? Och. Så. Vidare.

Våra ursäkter och den där självdragande handbromsen gör att vi slipper ta tag i obekväma saker som grejen med att skaffa nya vanor faktiskt innebär. Det kommer sannerligen inte gratis! Men du: när du blir medveten om vilka ursäkter du lurar dig själv med har du mycket vunnet. Jättemycket! Och eftersom jag vill att du ska vinna mycket och lyckas nå dina mål kommer jag att köra en specialare här på bloggen, om just ursäkter. Låter det bra? Vad sägs om varje onsdag? 

Några exempel på ursäkter
(det kursiva är mina kommentarer på vanliga ursäkter)
- Jag har inte tid! Äh, det har du! Du vet bara inte hur du ska planera din tid kanske. Eller tror att saker och ting måste ta en viss tid ... 

Vad ska folk säga? Skit i dem! Vad ska du själv säga om du inte gör det du vill?

- Jag ska bara få undan alla papper på jobbet först/städa klart/diska/tvätta/handla/gifta mig/skilja mig/plugga först. Vet du, det perfekta tillfället kommer aldrig. Det får du se till att skapa själv

Tyyypiskt mig att inte klara det här! Kanske ... menom du har testa på exakt samma sätt femtioelvatusen gånger kanske det är dags att testa på något annat sätt? Det är ju inte så typiskt dig.

Ska jag göra det ska jag gå all in! Små steg funkar inte för mig. Nä nä, hur många gånger har du testat de där små stegen? ​​​All in innebär ofta, väldigt ofta, att den som ska förändra något med jättekliv tröttnar. Skadar sig. Blir sjuk. På grund av för mycket på en gång. 

​​​​Vilka är dina bästa ursäkter?
Jo, nu kommer du in i bilden. Jag kommer tillbaka till ursäkterna vi är både med- och omedvetna om nästa onsdag. Vore det inte kul att ha med din favoritursäkt då? Och få veta hur du kan vända den ursäkten till att hjälpa dig istället för stjälpa dig? Ja, visst är det lite motsägelsefullt: hur ska du veta vilken som är din bästa ursäkt om de flesta av dem är omedvetna? Ta en dag eller två och lyssna på dig själv. Vad säger du när något börjar bli jobbigt? Vad hör du andra säga? Oftast lättare att höra hur andra luras av sina ursäkter. 

Dela gärna ursäkter och tillfällena de dyker upp på i kommentarerna här nedan, så plockar jag upp det i nästa veckas inlägg. Vill du inte fronta med vad du luras av kan du alltid maila mig på heja@halsamera.se

Så vänder vi våra självsabotörer till självhjälpare
Ja, för det är egentligen det våra ursäkter är - självsabotörer som saboterar vår utveckling genom att inte vilja att vi utsätts för obehagligheter (som att hamna utanför den där bekväma boxen). Men: vi kan använda sabotörerna till att hjälpa oss. Om vi blir medvetna om dem. Lär känna dem. Så ... vi gör väl det? Lär känna våra sabotörer så att de kan hjälpa oss? När och hur? Vi börjar med här på bloggen, på onsdagar. Och i min bok GLAD FRi STARK samt i en kommande bok jag är med i: Skapa ditt drömliv - hur självsabotörer blir självhjälpare

Ses snart igen! Som sagt: berätta gärna vilka som är dina bästa ursäkter.

Följ bloggen på Bloglovin´ för att hänga med på allt som händer här
måndagar: mental träning
tisdagar: trender och mina tankar
onsdagar: ursäkter, självsabotörer och självhjälpare
torsdagar: ... får du se imorgon ...

Comments

Permalink

Haha min bästa ursäkt är helt klart att det är jobbigt. Försöker ofta smita ifrån det och försöker övertala mig att sluta. Men lyckas som tur är övertala jobbig-clara att vara tyst :D Oftast. ;)

In reply to by clara

Permalink

och det jobbigaste av allt är när en kommer på sig själv med det här. Avslöjad liksom! Då finns det inga ursäkter kvar ;-)

DET låter jobbigt ;-) 

 

Spännande - har inte ens tänkt på att inställningen att något är jobbigt är en självsabotör! Den får jag jag nog blogga om! TACK! Och tänk ändå vad lite som krävs för att laga två olika måltider ... Och tänk om man kunde se leken med barnen som motion?!

Tack för att du delar!

//Malin

DET låter jobbigt ;-) 

 

Spännande - har inte ens tänkt på att inställningen att något är jobbigt är en självsabotör! Den får jag jag nog blogga om! TACK! Och tänk ändå vad lite som krävs för att laga två olika måltider ... Och tänk om man kunde se leken med barnen som motion?!

Tack för att du delar!

//Malin

Permalink

Det är sjukt spännande med ursäkter. Kollade idag vad jag ger för ursäkter men hittade inga idag, så får ge det några dagar så man kan hitta dom där små eller stora :) Tack för inspirationen.

Ha en super grym dag

det kanske är en ursäkt? Att du inte hittar några ;-) Då behöver du inte reflektera över dem eller göra något åt dem ... 

Skämt åsido! Tack själv (för kommentaren) och håller med: det är sjukt spännande!

//Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.