Därför tror du inte att du är på rätt väg.

Hälsa mera

Först så går det framåt: en, två, tre fyr. Sen så går det bakåt: fem, sex sju, ått. Sen så går det runt en liten stund... Du kanske inte har åldern inne för att komma ihåg hur Magnus, Brasse och Eva dansade vals i "Fem myror är fler än fyra elefanter" och det spelar ju ingen roll. Det som spelar roll är att det i stort sett alltid är två steg fram och ett steg tillbaka när vi vill förändra till exempel en vana.

ÅTERFALLSKURVAN
Ja, det finns faktiskt en sådan och det är när man blir medveten om den som man lättare ser att även om det mellan varven går åt helt fel håll med förändringen man vill göra, så har man kommit ganska långt åt rätt håll...

Tänk dig att du vill börja träna 7 ggr/vecka (nu jäklar liksom!) och börjar på 0 pass/vecka. Första veckorna går kurvan uppåt, men så händer något tredje veckan som gör att du inte fortsätter att öka antalet träningspass. Följande veckor ökar du igen, men efter ett tag blir det nåt pass mindre igen. Tittar du på bilden så ser du att du trots att du inte tränar lika många pass som veckan innan ändå tränar betydligt fler pass än du gjorde från början. Du ÄR alltså på rätt väg, även om du inte tror det för det är ju enkelt att fokusera på att du inte ökar antalet träningspass jämfört med veckan innan, utan minskar.

Kurvan går självklart att applicera på annat än träning, det här är bara ett exempel. Inte ett så bra heller, när jag tänker efter: att gå från noll träningspass/vecka till sju... Ibland är det där med lagom trots allt bäst;-) Kontentan är att ser du tillbaka, så gör det ur rätt perspektiv. Då blir det mycket lättare att hålla igång motivationen. DU ÄR PÅ RÄTT VÄG!

PS. Behöver du och dina kollegor en spark i baken när det gäller att sätta mål och hitta motivationen att ta er dit? Ring/mejla mig, jag gillar verkligen att prata om sånt här!