hälsospaning - träning: lite, lagom eller mycket?

Hälsa mera
Det är livsviktigt att träna. Det är livsfarligt att träna. Så här tränar du bäst. Så här tränar du mest. Så här lite träning räcker. Så här tufft ska du träna. Det här är den enda superduperlösningen! Alltså… hur många olika forskningsresultat det än kommer så kommer det alltid att finnas resultat som visar att just du har rätt i dina tankar om träning. Hur farligt eller livsviktigt du än tycker att det är med träning. Det kommer att finnas resultat som visar att jag har rätt också, vilken inställning jag än har. Och alla andra kan också hitta bevis för sina teser om träning. Kan det vara så att mormor (återigen!) hade rätt: För mycket och för lite skämmer allt och med sunt förnuft kommer man långt?! Hon la visst till något om rena underkläder också… Den senaste veckan har vi hittat ett gäng olika forskningsresultat och expertutlåtanden som pekar åt exakt... olika håll. Hjärtläkaren som menar att det är farligt att träna, han syntes i SVT:s nyhetsprogram med anledning av diskussionerna kring the Wellness Syndrome (han såg i ärlighetens namn inte ut att gilla fysisk aktivitet över huvud taget), forskning som visar att du bör välja noggrannt mellan olika konditionsformer om du vill bli av med fett på kroppen och studierna som visar att mycket löpning minskar risken för dödlighet (ja, alltså: dö ska vi ju alla förr eller senare…). Sedan finns det forsknig som visar att medelintesiv träning 2-3 ggr i veckan är det ultimata och andra studier visar att astuff träning under extremt kort tid 2 ggr i veckan is da shit. Slutsatsen av den här veckans hälsospaning? Det går inte att dra någon annat än att träning är bra. Om det ska vara lite, lagom eller mycket - därom tviste både de lärde och vi andra. Kan det vara så att det viktigaste är att vi rör på oss på ett sätt vi gillar? Tipsar varandra om kul träningsformer? Påminner varandra om att stå upp och jobba? Och njuter av livet på ett hälsosamt sätt? Vad tror du?