Så blir du löpstark genom att vicka på höfterna!

Hälsa mera

Fredag, strålande sol, spring i benen och ett hav som bjuder in till bad - ingen större konst att vara tacksam idag:-) Jag är inte bara tacksam över veckodag och väder, utan över en övning som min kiropraktor visade mig när jag fajtades med löparknä.  Han kallade den för SamanthaFox-övningen, men det är en helt annan historia. Hur som helst så handlar det om vickande höfter...

På nästan alla av de företag jag löpcoachar finns det någon/några som får ont på utsidan höft när de springer, en värk som ibland sprider sig nedåt, över utsida säte/lår och ned i knät. Ofta hjälper det att stretcha säte/höft OCH att träna upp stabiliteten och styrkan i bål- och höftparti. Springer du mycket och inte är så stadig över de partierna vickar du kanske för mycket med höfterna i löparspåren? Spara vickandet till löpstyrkepassen! Och till dansgolvet såklart:-)

Stå på ett ben, jag tycker att det är lättare att stå på en liten upphöjnad, t.ex. ett trappsteg eller en trottoarkant.. Släpp ner höften till det lyfta benet ordentligt, för att sedan använda utsida höft/säte på ståbenet och aktiv pressa upp höften. Lägg gärna handen på rumpan (ja, du ser hur jag gör på filmen) så att du känner ordentligt att du jobbar. Ett enkelt, men inte helt lätt sätt att bli löpstark på. Kör ett gäng repetitioner, så kommer du att hitta rätt!

Du vet väl att Hälsa mera löpcoachar flera företag i Göteborgsområdet och att vi har webb-kurser som hjälper dig att komma igång med löpning och att använda konditionsträning som stresshantering? Vill du veta mer om det och kanske springa tillsammans med dina kollegor? Kontakta mig gärna på heja@halsamera.se

Här hittar du grymma kiropraktor-Martin Mer om Hälsa meras löpträning på företag Länk till webbkursen som hjälper dig att komma igång med löpning Den här kursen ingår i vårt arbete till förmån för Hungerprojektet. Länk till webbkursen konditionsträning som stresshantering