träning

Sju tips för hur du kommer igång!

Sju tips för hur du kommer igång. Jag vet. Du har läst om det förut. Du har kanske till och med sett just de här tipsen förut. Men det skadar inte att dra upp dem igen.

Träna ben och bål med trx

Träna ben och bål med trx. Jag körde 30 minuter i trädgården under körsbärsträdet, med en valp som extra krydda, men det här funkar självklart att köra utan trädgårdar, träd och valpar. Jag gillar 30-minuterspass!

Sätt rimliga träningsmål

Sätt rimliga träningsmål är rubriken på en artikel på marathon.se. Artikeln är ett resultat av en intervju av mig där vi inte bara pratar träning, Sara (som intervjuar) och jag. Vi pratar dagens intention, livet, utmattning och att byta bana i livet.

Torsdagsträning eller fredagsfys

Torsdagsträning eller fredagsfys? Spelar ingen roll, det viktiga är ju att vi rör på oss, eller hur?! Gärna varje dag. Oavsett om du kör måndagsmotion, tisdagsteknik eller lördagslunk tipsar jag idag om ett 30-minuters hemmaträningspass som du kan köra vilken dag i veckan det än är.

Promenera dig i toppform

Promenera dig i toppform innebörden av rubriken på en artikel i Expressen där jag delade med mig av alla fördelar en promenad har. Som att du blir piggare, gladare, stärker immunförsvaret och beroende på ditt utgångsläge kan öka i både styrka och kondition.

TRX är perfekt hemma. Och borta.

TRX är perfekt för såväl hemma- som bortaträning. Inne och ute. Här och där. Framförallt tycker jag att en trx är perfekt att ha framme, så att en kommer ihåg att använda den. Eller är det bara jag som glömmer alla smarta träningsredskap jag har hemma?

Mästerskap i mästarklass

Mästerskap i mästarklass är självklart det fotbolls-VM som pågår just nu, men det är ingenting i jämförelse med världens största (?) löparklubbs klubbmästerskap. Lonesome Runners kör KM den 4 juli, med tydliga regler, inget fusk, inga domare eller någon VAR att förlita sig på.

Gästbloggare om träning som en del av livet

Gästbloggare om träning och annat som är fenomenalt om det är en helt naturlig del av livet. 

Global Sports Bra Squad Day 24 juni

SKRIV UPP I KALENDERN! Söndagen den 24 juni visar vi världen hur styrka verkligen ser ut - det är Global Sports Bra Squad Day! (volanglöpning på ren svenska, som du kan läsa mer om här)

Beach 2018

Beach 2018 - håll i hatten! Här kommer tipset på hur du kommer i form för sommar, sol och salta (eller söta) dopp. Du fixar det, det är ju ändå en hel dag kvar till juni ..i. Som du vet tror inte jag heller på quickfixar, däremot på sådant som är enkelt att fixa.

Facebook live varje torsdag kl 20.00

Facebook live tillsammans! Imorgon är det galapremiär på gemensam livesändning med Madeleine Rybeck på Life at Core. Kul tycker jag som äntligen har kommit på hur jag kan förbättra min Facebooksida så att du har ännu mer glädje av den.

lårens dag - en dag att träna lår på

lårens dag - en perfekt dag att träna lår på. Eller hur?! Det närmar sig andra gången gillt av lårens dag, som jag instiftade förra året och som jag hoppas kvalar in som en temadag av rang i år. Som löpningens dag. Och fettisdagen. Och kanelbullens dag.

Glädje, skrivande och löpning

Tänk va, att jag har hittat en springande skrivcoach - jag som är en skivande löpcoach. En fin kombo, det där med att skriva och springa - två glädjefyllda och glädjeskapande grejer jag gärna gör.

Mitt möte med Clara

Det sa klick! I alla fall från mitt håll när jag mötte Clara Toll första gången. Det var på en konferens för influencers, anordnad av Influencers of Sweden där vi båda är medlemmar, och matfoto stod på schemat. Vi var mer sugna på träningsfoto och körde vår egen workshop och ..

Jag springer ofta med och varierar inriktningen på löppassen. Ibland backräning, emellanåt intervaller, någon gång social löpning (ett lätt sätt att umgås du vet!), ofta skogsrundor och ännu oftare transportlöpning. I morgon springer jag till pappa med låg puls enligt Phil Maffetones 180-formel.

Det finns oändligt många ursäkter för att inte röra på sig, oavsett om det handlar om träning eller motion. Något de flesta skyller på är tiden. Jag hinner inte träna eller jag har inte tid att ta en promenad. Och hey, jag går i den fällan själv ibland!

Grillmetoden
Det är så roligt när ni hör av er, ni som läser blogg, nyhetsbrev och följer mig på sociala medier. Efter senaste nyhetsbrevet fick jag ett himla roligt träningstips: grillmetoden!

Grillmetoden innebär kort och gott:

1) ta dig ut till en grillplats (äh! grillen du har hemma funkar den också)

Nya tider för hälsan
Det blåser nya hälsovindar! Har du känt dem? Allt fler av oss som jobbar med hälsa och/eller träning pratar om det. Har du hört oss? 

Hepp pepp! Alltså, det finns så mycket klokt där ute och så många citat att få sig en kick av. Idag har jag samlat ihop fem (tränings)motiverande citat.

Vilken är den bästa träningen?
Det kan vara den av de allra vanligaste frågan jag och andra instruktörer och löpcoacher får. Mitt allra vanligaste svar är "Det beror på ..." Och då vet jag att de inte är svaret du som ställer frågan om den bästa träningen vill ha. Du vill ju veta vilken som är den bästa träningen. Eller hur?!

Då kör vi sista veckan av #liteofta - för motion varje dag. Varför inte börja veckan med trädkramning? Värt testa på väg till eller från jobbet? 

Varför bryta en god vana undrade jag och bestämde mig för att fortsätta låta mina tips vara just det: tips. Och inspiration till vad du kan göra. Inte vad du ska. Sagt och gjort och gäller även för dagens djuriska äventyr. Det här är del 23 i serien som jag kallar septemberutmaningen för motion var dag, vardag som helgdag aka #liteofta. 

Motion var dag betyder massor för din hälsa och hållbarhet. Träning mellan varven är inte dumt det heller. Och ja - det är skillnad på träning och motion. Men ett pyamasparty är alltid ett pyamasparty. Eller? 

Dagens tips för extra motion i vardagen handlar om att passa på, när en parkbänk, en betongsugga eller kanske en betongbagge dyker upp?!

Löparglädje på Vrångö 23-24 mars 2018!

Löparglädje på Vrångö - fyra gånger är en vana? I det här fallet en riktigt god sådan, det är nämligen fjärde våren i rad jag kör löparhelg i samarbete med Håkan på Kajkanten. Helgen fyller vi med löparglädje. Det här passar både dig som vill komma igång med löpning och dig som vill komma vidare.

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Träningsmaskiner.com

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Träningsmaskiner.com och Träningspartner

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Träningsmaskiner.com och Träningspartner

Trappträning! Skitjobbigt, emellanåt plågsamt och ändå... alldeles alldeles underbart och framförallt alldeles väldigt utvecklande för din löpning. Genom att springa i trappor kan du nämligen förbättra både din löpteknik och din löpstyrka. Du behöver inte heller hålla på så länge varje gång (orka liksom...) och du märker framsteg ganska snabbt.

När du vill komma någon riktig nära. När du är någon nära. Och när du vill passa på att träna rygg och bålstabilitet, då är dagens par-core perfekt!

Så här gör du för att träna rygg och bål i par:

Midsommardagen brukar vara en perfekt dag att göra ingenting. Dagens passa på-träning passar perfekt för att göra just det. Ingenting. Bäst av allt: den här övningen passar överallt! Inte bara en ledig dag. Du kan till exempel sitta och läsa, prata i telefon, titta på TV, prata med folk omkring dig eller rensa ogräs.  

Glad midsommar! Förutom grodhoppen runt midsommarstången kanske du har fullt upp med att äta sill, välkomna gäster, hålla koll på grillen och hela släkten. Snacka perfekt passa på-träning för dig: sidoplanka med rotation!

Dags att tvätta midsommarstassen? Passa på att få in knäböj och tåhävningar! Och ett gäng upphopp däremellan... Varsågod, dagens passa på-träning passar perfekt när du ändå ska hänga tvätt. Ner och böj, upp och sträck. 

Knäböj - rak rygg, stark bål - kom djuuuupt ner så blir det rörlighetsträning för höfterna också. 

När du får oväntat besök i sommar. Eller när du hänger med någon som du vill komma närmare? Dagens passa på-träning: core i par!

Oftast gör jag visserligen utfall mot gräsklipparen. För att den inte startar, för att jag tycker att någon annan ska klippa gräset eller kanske helt enkelt för att jag glömmer att jag kan göra utfall med den?

"Fått ta del av så mycket bra tankar... Hur jag ska komma bort ifrån ett hamsterhjul" och "Jag är så glad att jag har gått denna kursen som passar mig perfekt just för att den varit digital" Min webbkurs liksom...

Träning på jobbet är guld värt när det gäller lagbygge och jobbglädje. Jag är stolt, glad och oerhört tacksam över att ha fått vara med och bygga upp den känslan på SCA. Så här säger de själva: se bilder! (det är bara några av alla fina ord...)

Det där med hållbarhet handlar oftast om miljön. Om att vi inte ska tära på miljön och att det ska finnas resurser kvar för de som kommer sen. Ja, det där är ju riktigt viktigt! Jag vill bara lägga till en grej i det där med hållbarhet. Oss! Oss människor.

Kanske den perfekta julklappen till dig, eller någon mamma du gillar riktigt mycket? Nu kör vi ny upplaga av Stark Mamma, träningen för dig som vill komma igång eller tillbaka med träning efter förlossning. Klicka på lilla bilden så får du mer info.

Kursinfo: Sisjön, torsdagar 10-11

Kursstart 14/1-16. Vi kör under sex veckor.

Nu gör vi det igen - hjälper dig som är nybliven mamma att komma igång med träningen och bli en starkare och uthålligare mamma. Vi har en ny härlig och trygg instruktör för dig: Pernilla, som är utbildad PT, mamma och lärare med mängder av energi och glädje att bjuda på.

Det är inte många människor som får igång mig men du (Malin Lundskog) fick verkligen det och du ska ha en stor eloge för det. Jag kände alltid mig genomarbetad efter ett pass med dig. Sen tyckte jag det fantastiskt roligt att träna med en grupp med människor som man känner.
Sara Norr, träning, Stena fastigheter,

Hälsa mera hade massor med spring i benen i våras och genomförde löpträning med en hel drös företag. Det är extra kul när företag ser hur mycket större vinningen av en friskvårdssatsning blir när den får lov att vara en ständigt pågående helhetsprocess och inte bara ett startnummer till ett motionslopp.

All den där extra tiden vi har på sommaren! All den där tiden som vi kan ägna åt oss själva, åt att laga bra mat, göra galet nyttiga smoothisar, slappa, läsa bra böcker, umgås med släkt och vänner. Och träna. Oj, vad vi ska träna! För vi har ju tid. Eller?!

Hängmattevädret är här! Perfekt tillfälle att förkovra sig med en webbkurs, eller hur?! Våra webbkurser fixar du med hjälp av läsplatta, smartphone eller dator och kan lugnt ligga kvar i hängmattan. Vi har bland annat kurser inom kost, träning, stress och hälsosamt ledarskap. Och: under juli ger vi dig 25 % rabatt på de flesta* av våra kurser!

Vi vet att fler än vi har spring i benen just nu och drar därför igång nya omgångar av löparkurser för dig som vill utveckla ditt löpsteg och bli starkare och snabbare i spåren. Och: vi kör en trailkurs för dig som vill upptäcka nya stigar att ta dig fram på.

Det är livsviktigt att träna. Det är livsfarligt att träna. Så här tränar du bäst. Så här tränar du mest. Så här lite träning räcker. Så här tufft ska du träna. Det här är den enda superduperlösningen! Alltså… hur många olika forskningsresultat det än kommer så kommer det alltid att finnas resultat som visar att just du har rätt i dina tankar om träning.

Även hälsa kräver sin träning, och då menar vi inte (bara) fysisk träning utan snarare övning som ger färdighet. Det är OK att misslyckas hälsa och alla är barn i början.

Nu lanserar vi Sveriges bästa webbportal inom träning och hälsa. Chefer och andra vanliga människor - här hittar ni kurserna som ger er verktygen och kunskapen ni behöver för att leva och leda med hälsan i fokus.  

Ta chansen när du har den: balansera! Det ger en kick för både kropp och knopp och tvingar dig att fokusera på här och nu, istället för sen och tänk om. Är du inte i balans idag, hoppa fram och tillbaka över ett räcke, kräla under det? Kör en omgång dips eller ställ dig på räcket och gör tåhävningar.

Står du och stampar, känner dig oinspirerad och kommer inte igång med träningen efter sommaren? (Eller vaddå efter - det är fortfarande sommar!) Löparspåren är oinspirerande, instruktörerna på gymmet tråkiga, hantlarna för tunga och... du kommer inte igång helt enkelt: testa nåt nytt!

Det kanske finns nån i hela det här landet som inte vet att det är bra att röra på kroppen, utmana knoppen, umgås med vänner, sova kvalitativt, äta sunt, skratta, koppla av, utmana... Men det är bara nån enstaka av alla oss miljoner det, vi andra vet mer än väl vad som är bra för oss i det långa loppet.

Nej, du måste inte alls träna! Men du kanske vill? För att träning är en källa till energi? För att du orkar med dina måsten bättre när du har tränat? Du kanske vet att en timmes träning ger dig ungefär tre timmars extra energi? Du kanske njuter av att svettas och flåsa med darrande, svidande muskler? För att det gör dig gott! För att du du blir pigg!

Idag hälsar vi mera och säger välkommen på knytkalas!

En hel bok fullknôkad med löparglädje. Köp boken!

Glad fri stark, författare, bok om hälsa

 

Beställ GLAD FRi STARK! Boken om hälsa du inte ska läsa, utan göra ... 

Det snällaste du kan göra för en författare: köp hennes bok!

En bok som varje framgångsrik ledare vill och behöver läsa. Köp boken!