Bloggar om hälsa: julikalender

julikalender Bloggar om hälsa

Nu är det juli igen, ja nu är det juli igen... och vi är en hel drös hälsobloggare som bjuder på julikalender med inspiration till hälsa. På riktigt. Du som har hängt med mig ett tag vet att min definition av hälsa handlar om glädje, frihet och styrka. Och om hållbarhet och massor med njut längs vägen. Hälsa för mig är långt bortom prestation och personliga rekord, även om sådant kan vara nödvändigt ibland, för att hitta rätt. 

Hur som helst: varje dag under juli kommer några av oss som finns på Bloggar om hälsa att inspirera till något som vi tycker är hälsa. På riktigt. Du är varmt välkommen att hänga med! 

Så här gör du: 
Välj en sak från listan på hälsosamma aktiviteter varje dag under juli. Några av aktiviterna är jobbigare än andra och några är bara alldeles... alldeles underbara. Alla är bra för din hälsa och vad du tycker beror ju på vem du är. Det är jätte-okej att vi alla är olika.

Välj och vraka bland de hälsosamma aktiviterna och som du säkert redan har sett på bilden ovan (kommer en lista nedan också) så är det fler aktiviteter än dagar i juli. Allt för att du ska kunna skapa din personligt anpassade julikalender genom att göra dem som du gillar, dem som utmanar dig eller kanske rent av dem du behöver?! Bra va? 

Hashtag #julikalender 
Du behöver inte göra aktiviterna i den ordning de kommer på listan, du gör dem som det passar dig. När det passar dig. Och ända kan vi göra det här tillsammans! Genom att använda hashtaggen #julikalender i sociala medier kan vi inspirera varandra till hälsosamma sommaräventyr. Hoppas att du vill hänga med! 

Jag kommer att dela en del här på bloggen, men hänger som vanligt mest på instagram som @halsameramalin. 

Listan på hälsosamma aktiviteter för juli:

  • Besök ett smultronställe i din hembygd
  • Spring uppför en backe så många gånger du orkar (Du som inte gillar att springa kan ju gå. Eller cykla?)
  • Besök en ny restaurang/café 
  • Plocka blommor och ge till någon du tycker om
  • Se en soluppgång eller splnedgång
  • Gör lika många burnes som dagens datum (kanske lika bra att köra den idag- 1 liksom...)
  • Spring 5 km så snabbt du orkar (återigen: gå/cykla/ro/simma...funkar ju också)
  • Ta en promenad/löprunda på ett ställe du aldrig har gjort det tidigare (den har jag bockat av idag, fantastisk morgonjogg i Slovenien)
  • Cykla barfota (det HÄR kallar jag sommar. Och frihet.)
  • Välj ut fyra styrkeövningar och gör 10 repetitioner av varje. Repetera under 15 minuter (när jag kör den här kommer jag att visa dig övningarna och tala om varför jag kombinerar just dem)
  • Avsluta ett träningspass med ett dopp i sjön/havet (japp, den har jag checkat av idag i ett ljummet Adriatiskt hav...)
  • Kör ett styrkepass i ett utegym (Ja, naturen själv är ett perfekt utegym
  • Ha picknick
  • Morgonyoga
  • Spring/cykla/gå en sväng på mjuka skogsstigar
  • Träna ett intervallpass (när jag gör det kommer jag att berätta om mitt intervallupplägg för dig som vill ha inspiration)
  • Skriv ett handskrivet brev och skicka till någon som blir glad av det (vem blir INTE glad för ett handskrivet brev? Jag hade blivit överlycklig! SÅ har du ingen annan att skicka till...)
  • Kolla uppen vandringsled nära dig och ta en dagstur eller varför inte ta med dig tältet och övernatta?
  • Säg hej till alla du möter (den HÄR har jag gjort förut. EN helt underbar dag med så många härliga leenden!)
  • Genomför ett träningspass på enbart känsla, utan krav på tempo, puls eller distans (ja, check på den för mig i morse. Sighteeing-löpning är precis sådan!
  • Testa en träningsform du aldrig har testat förut. (Spännande! Jag testade ju padeltennis för första gången för ett halvår sedan och är helt fast. Så, man vet verkligen aldrig förrän man har testat)
  • Lägg upp ett träningspass i sociala medier och inspirera andra (eller reposta ett träningspass du själv inspireras av?)
  • Bada naken (bästa badet!)
  • Prova någon sorts orientering, till exempel NaturPasset, Geocaching eller TURF (spännande! Aldrig testat, men vill gärna)
  • Simma i öppet vatten så långt du orkar och vågar
  • Var knasbollen på jobbet för en dag, den som gör allt för att slippa sitta i kontorsstolen
  • Anmäl dig till ett lopp
  • Ta en tidig morgonpromenad och vakna med naturen
  • Träna i trappor
  • Gör en dagsutflykt med kanot
  • Ge uppskattning till någon som förtjänar det. (eller behöver det?)
  • Ta en promenad eller liknande med en vän
  • Njut av den somrigaste efterrätten du vet
  • Gå till din favoritbrygga/-stubbe/-sten och meditera
  • Ät en glas/våffla/chokladbit utan att få dåligt samvete
  • Plocka granskott och gör något gott av dem
  • Delta i ett lopp
  • Slå ett valfritt personligt rekord
  • Kör ett styrkepass utomhus. Använd bara din kroppsvikt
  • Är frukost utomhus
  • Uppfyll en dröm du har
  • Testa att grilla något du aldrig har grillat förut
  • Hör av dig till någon som du inte har träffat på länge
  • Sätt dig i hammocken/solstolen/soffan och var tyst med dig själv som enda sällskap i en timme
  • Läs en bok som du länge har velat läsa
  • Gör något som du har glömt hur kul du tyckte att det var innan du fyllde 20
  • Ta dig högt upp i staden du befinner dig i och njut av utsikten
  • Fuldansa
  • Träna på något du är mindre bra på (oftast det där du undviker...)
  • Gör tåhävningar medan du borstar tänderna/lagar mat (även den här har jag gjort idag. Och kommer att göra många andra dagar.)

Sådärja! Vad säger du? Ska du med på hälsosamma äventyr? Häng med på julikalenderna och dela gärna med dig - här i kommentarerna och med hashtaggen #julikalender i sociala medier. 

Vi ses,
Malin

(som har lämnat Berlin och nu är i Protoros/Piran i Slovenien. WOW!)

 

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.