Därför ska du motionera utomhus i höst!

Därför ska du motionera utomhus i höst, Malin Lundskog, löparglädje, utonjut, utomhusträning

Därför ska du motionera utomhus i höst!

Därför ska du motionera utomhus i höst! Jag är fullt medveten om att ni är många som inte förstår sig på det där med att vilja vara ute i ur och skur och höstrusk och storm. Men vet ni vad: det är himla bra för hälsan att vara utomhus. Året runt. Det ökar immunförsvaret, ger lugn och energi, bättre sömn, ökad känsla av att vara tillfreds. Kort och got: det gör gott! Och frågar du mig är det gott också. Här kommer finfina argument att ta till när du tvekar, när regnet piskar mot rutan, när mörkret är jättemörkt och soffa, filt och en varm kopp te drar i dig. 

  • Ökat immunförsvar - vistas du mycket utomhus stärker du ditt immunförsvar eftersom kylig luft stärker slemhinnor och deras uppgift är bland annat att stoppa eller ta knäcken på oschyssta bakterier. 
  • Ökar ditt lugn - att vistats i naturen ger hjärnan en perfekt dos intryck (om vi inte samtidigt kollar Facebook och lyssnar på roddar vill säga) som gör att den (och du) har mycket lättare att varva ner. Ja, motionen i sig gör ju nedvarvning lättare, så här plussar de positivita effekterna ihop sig.
  • Ger dig energi - frisk luft och rörelse ger energi. Det är inte så höstspecifikt i sig, men däremot har vi en benägenhet att stanna inne när hösten kommer. Gör inte det! Gå ut! Piggna till!
  • Du får bättre sömn - Genom att motionera utomhus får du, som jag redan har nämnt, lättare att varva ner. En effekt till: utomhus följer vi naturens eget ljus och mörker. Dagsljus i ögonen ger energi, höstigt kvällsmörker ger naturlig trötthet - båda delarna påverkar sömnen positivt. 
  • Ökad känsla av att vara tillfreds - Att motionera gör ju att dina "oj vad jag mår bra-hormoner" spritter igång, redan där är du tillfreds-feelingen på spåren. Att motionera utomhus med de där lagom många intrycken för din hjärna, levrar upp känslan. Att motionera utomhus en höstdag? Nu snackar vi tillfreds! Är det fins väder finns det knappt något vackrare färgmässigt än höst och då slår glädjen till med kraft. Är det regnigt och ruskigt kommer du att vara galet tillfreds av att du trots det tog dig ut. 
Därför ska du motionera utomhus i höst, lugn, sjö, löparglädje,
ibland är det så vackert att jag inte kan låta bli att pausa. Och då blir lugnet ännu tydligare ...

Ja, du ser ju: höst och motion är en fenomenalt hälsosam kombo. Du kanske kommer på fler anledningar att motionera utomhus? Dela gärna i kommentarerna! Jag lade inte med punkten om att det är kul, för det finns ju en risk att du inte tycker det. Men du kommer att tycka det om du ser alla de här fördelarna. Eller hur?! Och just därför ska du motionera utomhus i höst!

Häromdagen skrev jag om hur du kan öka tryggheten där ute, för visst är det så att alla positiva effekter kan tryckas undan av oron för att något ska hända på grund av mörker. Läs här: mina tips om trygghet i höstmörkret.

Motionera på,
vi ses här på bloggen snart igen!

Tills dess: HEJA HEJA DIG!
//Malin

 

 

Kommentarer

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.

Glad fri stark, författare, bok om hälsa

 

Beställ GLAD FRi STARK! Boken om hälsa du inte ska läsa, utan göra ... 

Jag har köpt träningsredskap som miniband och trx hos Träningspartner.

En hel bok fullknôkad med löparglädje. Köp boken!

Ljudböcker! Jag gillar ljudböcker och tycker att Storytel gör rätt! Testa!