Diagonala för kreativitet - dagens vardagsmotion

diagonal träning

Genom diagonala rörelser med kroppen, väldigt gärna i slow motion, ger du hjärnan en extra utmaning och stimulerar till och med kreativiteten. Dagens tips för motion var dag, vardag som helgdag blir därför: diagonala! 

Som du vet är stå en bra grej för din hälsa (mer om det i Stå upp för dig själv och din hälsa) - idag tipsar jag om att stå upp fem minuter i timmen (ännu hellre tio) och utföra diagonala rörelser. För hälsan OCH  kreativitetens skull. Långsamma, jag menar verkligen långsamma, diagonala rörelser (för den lyfta högra armen mot ditt lyfta vänstra ben, först framför, sedan bakom kroppen till exempel) utmanar båda hjärnhalvorna och tvingar hjärnan att tänka i nya banor och dina båda hjärnhalvor att samarbeta samtidigt som du utmanar finmotriken. 

Kroppen och knoppen hänger alltid ihop och det du utsätter kroppen för når knoppen och vice versa. Extra mycket så i diagonala rörelser som på finspråk kallas för korslaterala för dig som vill svänga dig med sådant. 

Du som åker längskidor diagonalar ju ganska ofta, det vill säga arbetar framåt med äger arm och vänster ben samtidigt, precis som vid löpning och gång. Du fattar varför den typen av rörelse är bra för hela dig va? 

Imorgon är en helt annan dag som du vet, då kommer jag med nytt #liteofta-tips. Idag diagonalar vi  fem minuter per timme. Vill du se några av de rörelser jag har gjort idag? Kolla in Facebookgruppen GladFriStark och den livesändning jag körde där idag då får du se. Där bjöd jag visst på skönsång också... 

Ha så kul och hälsosamt med dina diagonaler idag. Ses imorrn igen!

//Malin

PS. Vill du få inläggen som ett brev på posten? Följ bloggen på Bloglovin´

På bilden gör jag en diagonal övning som fungerar precis lika bra i stående position. Vill du utmana balansen mer väljer du min variant!

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.

Det snällaste du kan göra för en författare: köp hennes bok!

Jag har köpt träningsredskap som miniband och trx hos Träningspartner.

Glad fri stark, författare, bok om hälsa

 

Beställ GLAD FRi STARK! Boken om hälsa du inte ska läsa, utan göra ... 

En hel bok fullknôkad med löparglädje. Köp boken!