Djup knäböj. Djupare knäböj.

knäböj Malin Lundskog

Midsommardagen brukar vara en perfekt dag att göra ingenting. Dagens passa på-träning passar perfekt för att göra just det. Ingenting. Bäst av allt: den här övningen passar överallt! Inte bara en ledig dag. Du kan till exempel sitta och läsa, prata i telefon, titta på TV, prata med folk omkring dig eller rensa ogräs.  

Som i fler övningar än man kanske tänker på initialt är den djupa knäböjen en övning som kräver en del av din bål- och ryggstyrka. 

Djup knäböj eller till och med jättedjup knäböj (kalla övningen squat om du vill, same same) gör underverk för din hållning, för styrketräning och löpteknik eftersom den är bra för ökad rörlighet i fotleder, vader, knän, höfter och bröstrygg. För många runt om i världen är det en vilsam position. Något att sträva efter? Jag jobbar på det - vi får väl se hur det går... 

OBS! Resultaten kommer snabbt! Det kan alltså vara galet jobbigt första gångerna, men du vet: skam den som ger sig! Plötsligt en dag händer det och du sitter hur länge som helst i din djupa knäböj (eller djupa squat om du valde det ordet)

Så här gör du för att få till dagens passa på-träning djup knäböj: 

  • Ha hela foten i marken utan att hälen eller utsidan av foten lyfter. Svårt för många och inte ett dugg konstigt om det är det. Funkar det inte att få ner hela foten, lägg något under den del som vill lyfta. Du kommer att upptäcka förbättring snabbt!  

 

  • Placera fötterna så nära axelbrett isär du kan, som du ser på mig så behöver jag bredda mellan fötterna för att fixa det här.  Men börja med en lite bredare stans om det känns bättre.

 

  • Sträck på ryggen och brösta upp dig samtidigt som du sänker axlarna. Jag placerar armbågarna innanför knäna och pressar ihop händerna för att få ut knäna och öka rörligheten. Väljer du att göra den här djupa  knäböjen (squaten...) samtidigt som du läser/äter/skriver på datorn så kan du strunta i ryggen. Låt den säcka ihop lite, det är okej så länge du inte lyfter vikter och jätteokej när du vill ha positionen som viloposition.

 

  • Ha vikten så långt bakåt så att det känns som att du ska ramla baklänges. Ibland kanske det är just det du gör... 
djup knäböj ramlar
Varsågod, bjuder på den här!

Så enkelt kan det vara att göra ingenting och samtidigt passa på-träna. Visst är det bra?! Imorgon kör vi sista dagen på sommarens passa på-träning och sen har vi resten av sommaren på oss att passa på att träna.  

Du som vill ha pepp varje dag (nästan i alla fall) även under sommaren är varmt välkommen in i Facebook-gruppen GladFriStarkDär kan det vara så att vi kör en 30-dagarsutmaning på just den här övningen under juli. Bara för att jag själv behöver det... 

Ses imorrn!
//Malin

djup knäböj från sidan

 

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Begränsad HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.