Fem steg till ökad mental hälsa

mental hälsa

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Bokus

The Magic Five
Coolt och stärkande att mina "The Magic Five" som ingår i kursen Glad Fri Stark är i princip hela Englands fem steg till bättre mental hälsa! I min kurs Glad Fri Stark - med hälsan som hävstång, både webb-kursen och kursen jag håller live, är det fem formler som ger ökad glädje, frihet och styrka. I England är det fem råd som gör att man undviker depression, stress och ångest. Same same, men olika infallsvinklar typ.

400 experter inom psykologi - fem framgångsfaktorer
I England kör man stora kampanjer för att få invånarna att ta ansvar för sin mentala hälsa och därigenom må bättre. Inför de kampanjerna har man anlitat 400 experter inom psykologi och de experterna har kommit fram till att följande fem råd är avgörande för vår mentala hälsa:

  • Var aktiv! Genom att vara aktiv ökar du ditt välbefinnande och din glädje. 
  • Social samvaro! Umgås med nära och kära, prata med grannar, kollegor och andra du möter. 
  • Var uppmärksam på omgivningen! Upptäck naturen och det stora i det lilla. 
  • Lär dig nya saker! Både för utmaningens, utvecklingens och tillfredsställelsens skull.
  • Var hjälpsam! Generositet är något vi mår bra av och alltså en hälsofaktor. 

Hur svårt kan det vara, undrar man ju när man ser de här punkterna. Vet du: det kan vara jättesvårt att få till om vi inte tänker på det. Därför OBS! på dig själv mellan varven. Hur mår du, hur känns det, hur går det. Och så vidare. 

The Magic Five
Mina "the Magic Five" då, som jag yvade om här i inledningen. Vad har de med England och alla dessa experter att göra? Jo, mina fenomenala framgångsformler ser ut såhär:

  • Svettas och flåsa! Fysisk aktivitet leder till fysisk och mental glädje, frihet och styrka
  • ÄtOkej, den här har experterna inte med, men de talar en hel del om hur mycket skräpmat kan leda till depression och ångest. Jag talar om hur du äter. Inte så mycket om vad. 
  • Vila!Ja, jösses - utan återhämtning stannar människan... Vila ger sannerligen ökad glädje, frihet och styrka på både det mentala och det fysiska planet. 
  • Umgås! Jo men visst, möten med andra utvecklar och inspirerar. 
  • Fira! Fira dina framgångar, uppmärksamma här och nu och allt bra du gör och är. 

Mer om mina formler hittar du i kursen Glad Fri Stark - med hälsan som hävstång. (du kan boka den som irl-kurs också. Kanske till din arbetsplats? Eller hänga med mig i november när jag kör den på Masesgården igen). 

Och snart kommer boken...
Alltså, jag kan inte riktigt hålla mig utan vill verkligen berätta om boken. Det kommer en bok. En GladFriStark-bok! Du är välkommen på release den 2 december. Tills dess kanske du vill läsa det jag har skrivit tidigare - Hälsan i fokus för framgångsrika ledare till exempel. Och Några varv runt jorden, bara som jag är en av flera författare till. Du köper dem på Bokus, lätt som en plätt. Beställ, ge dig ut på en långrunda, umgås med någon, vila lite, ät och fira dina framgångar och vips! Så ligger böckerna som ett brev på posten. Väldigt bekvämt om du frågar mig! 

PS. Jag gillar min utgångspunkt bättre än engelsmännens - på väg till glädje, frihet och styrka. Känns inte det mer lockande än att vara på väg från depression, stress och ångest?

PPS. Vilken av punkterna är du bäst på att få in i ditt liv? Vilken tror du att du behöver mer av? Använd gärna kommentarerna nedan och berätta!

Heja dig, ses snart igen! 

uppmärksam på omgivningen
uppmärksam på och tacksam över... livet 

 

Kommentarer

Jag jobbar hela tiden på att må bättre och bättre. Var sjukskriven för utmattning men är nu "pigg" igen. Att umgås är jätteviktigt, vara social, men bara med människor som får mig att må bra. Tyvärr finns det många som ger mer ångest, tar energi, och de människorna har jag lärt mig att undvika.
Jag bloggar ofta om mitt mående, och min högkänslighet, kolla gärna: En stund på jorden,
monasawblog.wordpress.com

Ja, tack för det: självklar handlar det om att umgås med dem man tycker om eller de som ger energi. När det kommer till att umgås med dem som istället tar kraft från oss finns det som jag ser det två varianter: sluta umgås med dem eller förlåt dem och gilla läget, brukar göra det hela lättare.

Skönt att du är en pigg en igen. Jag har också varit där (och då ville jag inte umgås med någon...)
//Malin

Visst vore det lättare om man kunde "förlåta och gilla läget" med energitjuvar och sådana människor som man lätt dras ned av. Tyvärr är det inte så enkelt om man tex är högkänslig som jag. Jag kan förlåta, det gör jag ideligen, men att sluta påverkas av andra människor är omöjligt. Läs gärna vad jag skrivit om detta, tex: https://monasawblog.wordpress.com/2017/07/24/hudlos-eller-neuroner/

Superfint inlägg. Och självklart kan vi aldrig sluta påverkas av andra människor. Men oftast kan vi välja vilka och vad vi fokuserar på, även om det är en träningssak det som det mesta. Det största och viktigaste steget är kanske att överhuvudtaget bli medveten om att man påverkas. Du har verkligen kommit långt!

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.