Fysisk aktivitet och kreativitet

Malin Lundskog kreativ löpare

inlägget innehåller annonslänkar till Storytel och Bokus

Kostnadsfritt webinar om fysisk aktivitet och kreativt skrivande
Att röra på kroppen gör underverk för knoppen på många olika sätt, varav ett är ökad kreativitet. Perfekt för alla. Särskilt alla som skriver? 

Jag skriver en hel del, inte bara här på bloggen utan böcker, nyhetsbrev och artiklar för Hälsa meras räkning och på uppdrag av kunder. Ju mer jag skriver desto gladare är jag att jag tycker om att springa och röra på kroppen i största allmänhet. Skrivande är ju inte någon fysisk aktivitet direkt, men wow! vilken glädje du har av att kombinera skrivande med just fysisk aktivitet.

Därför är jag väldigt glad över att bli inbjuden av Jeanette Niemi, skrivcoach på Kreationslotsen, till hennes kostnadsfria webinarserie för dig som skriver. Tisdagen den 10/10 kl 18 pratar vi om hur fysisk träning och skrivande hänger ihop. Och hur du hittar glädjen till de båda. Du är jättevälkommen att hänga med! Här anmäler du dig: Anmälan till kostnadsfri webinarserie om skrivande (och hur det hänger ihop med träning).

Därför blir du kreativ av träning
Genom att röra på kroppen i någon form av fysisk aktivitet, måste inte vara löpning även om det är den bästa pausövningen jag vet, kör du igång blodflödet i kroppen och således också syretillförseln i knoppen. En bra grej för dina kreativa tankar eftersom det ökar nybildningen av hjärnceller och att det ökade blodflödet dessutom forslar bort slaggprodukter. 

Träning förbättrar samarbetet mellan de olika delarna i hjärnan så att hela du blir en samspelt kreativ enhet. Och dessutom blir du ju piggare av att resa på dig och röra på kroppen, bara det ökar chanserna till nya tankar.

Ytterligare en faktor som gör dig mer kreativ tack vare fysisk aktivitet/träning/motion (välj form själv!) är att ju mer du använder kroppen, desto bättre lär du känna den och ju mer du känner din kropp desto tryggare blir du i den. Den tryggheten sprider sig till en inre trygghet och när du känner dig trygg vågar du tänka ovanliga tankar och utanför den där berömda boxen eftersom du litar på dig själv. 

Fysisk träning är win win på alla sätt. Hoppas vi ses på webinariet! Annars: fortsätt gärna hänga med på bloggen som snart ska hänga med mig på äventyr. Du gör det enklast genom att signa upp dig på  Bloglovin´   så får du alla uppdateringar som ett brev på posten. Fast snabbare ... 

Mer om finessen av fysisk aktivitet hittar du här: Flåsa dig fokuserad
Mer om att springa och skriva hittar du här: Skriva plus springa = sant

Är du nyfiken på vad jag skriver/har skrivit kan du titta här hos Storytel och här hos Bokus 
(OBS! 2/12 release av Glad Fri Stark - en bok om hälsa. Mer om den hittar du här: Glad Fri Stark - en bok om hälsa)

Som sagt: välkommen att hänga med på webinar! 
Annars ses vi här snart igen hoppas jag,

heja dig!
//Malin

Kommentarer

Jätteviktigt ämne tycker jag. Idag när det finns fysisk aktivitet på recept och man vet att fysisk aktivitet hjälper mot ångest och depression är det ändå många som behöver hjälp och pepp för att börja röra på sig, Du kanske skulle föreläsa på mitt jobb sen när jag är tillbaka från föräldraledigheten. Är socionom och mina kollegor vill helst att alla ska fika på rasterna, Jag rensar dock huvudet genom att gå ut och promenera, det ger mycket mer för min kropp o själ än att fika.

Tack snälla för det. Och jag håller med om att det är viktigt ;-)
Mmm - det finns så himla många finesser med att röra på sig. Skönt att du har hittat ditt sätt att rensa.

ps. kommer gärna och föreläser förstås. Det kan vi höras om när du är tillbaka!
//Malin

och apropå rapporter, så är vi i Sverige bäst i klassen. Dags att ändra på!

//Malin

Lägg till ny kommentar

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.