Lite och ofta - så får du till vardagsmotionen!

promenad

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk till Storytel

Idag drar jag igång en trettio dagar lång utmaning för att inspirera till att få in vardagsmotionen i livet. Vill du vara med? Det är inte svårt, men det kan vara väldigt ovant och det är just därför jag gör det här. För att det ska bli vant. För att vi ska bli mer vana att röra på oss var dag, vardag som helgdag.

Rör på dig för både kroppen och knoppen
Att vi behöver röra på oss är inget nytt under solen. Både du och jag och de vi har omkring oss vet att fysisk aktivitet påverkar både kroppen och knoppen. Att en stunds fysisk aktivitet ger energi till dina tankar, att fysisk aktivitet utomhus ökar immunförsvaret och att en så enkel sak som att resa sig från skrivbordsstolen lättar på stelhet. Som sagt: det är inget nytt under solen! 

Det som är nytt är vårt galna stillasittande. I Sverige är vi skitduktiga på att sitta stilla och det är inget vi ska vara stolta över tycker jag, utan något som vi behöver ändra på. För vår egen skull, för vår omgivnings skull. För hela samhällets skull till och med, med tanke på alla kostnader som stillasittande orsakar. Men - det ska inte du bära på din axlar just nu. Inte jag mina heller. Vi börjar med oss själva! Sedan kan vi ta det ett steg till. 

30 dagar för att skaffa sig en ny vana
Nja, alltså... I genomsnitt tar det 66 dagar att få in en ny vana, men en månad i taget tänker jag. Och det kan gå på 30 dagar också - det beror på hur taggad du är på att skaffa den här vanan, vilka belöningar du får (ger dig själv?) och hur lätt du gör det för dig. 

Gör det enkelt - så blir det inte så svårt att lyckas med att göra något varje dag. Under de här trettio dagarna kommer jag att ge dig dagliga tips på vad du kan göra här på bloggen. Hur kan du få in mer rörelse varje dag. 

Jag tvingade mig
Jag börjar idag med att berätta hur jag tvingade mig till skön vardagsmotion genom att sätta upp regler för mig själv: tog en resa max tjugo minuter med hjälp av gång, spring eller cykel var det så jag skulle transportera mig. Längre resor fick jag välja hur jag skulle göra. Jag gillar ju att röra på mig och är van vid att vara ute, så om du känner att det här är en bra idé men att tjugo minuters gång är för mycket: börja med en lägre gräns på tio minuter? Börja med att gräva där du står. Och går ;-) 

Så här gjorde jag med min förra trettiodagarsutmaning
Det här skrev jag nyss om hur smart det är med vardagsmotion

Tvång låter ju inte jättekul, men för att få till en ny vana är det kanske det som behövs? I alla fall disciplin. Och att veta varför du gör det. Jösses, glöm inte frågan varför! Kan vara viktigast av allt! Att du vet varför du ska göra npogt och att svaret på frågan är tillräckligt viktigt för att du ska ta dig igenom även de där jobbiga dagarna (jo, för de kommer - det lovar jag! Även om jag inte är den som målar fan på väggen...) 

Men du: om du visste hur många bra böcker jag har lyssnat på under mina promenader! Jag firade en veckas vardagsmotionerande med att skaffa konto på Storytel. Värt att testa för dig? Följ länken till Storytel, du får två veckor fritt om du inte redan har ett konto där. För mig har det varit sååå värt! (puffar lite extra för min "Synd - de sju dödssynderna tolkade av Malin Lundskog", vore himla kul om du vill lyssna på den!)

Dagens tips: transportmotion!
Ja, precis som det du just har läst att jag utmanade mig med. Sätt upp dina egna regler och kör. Gör. Ledsen, men tanken räknas inte. Det är agerande som gör´t! Har du redan hunnit transportera dig när du läser det här? Du ska väl tillbaka igen? Har du en bil med dig? Gå en sväng på lunchen. Gå ett ärende när du kommer hem. Be någon köra din bil hem? Fråga om du kan gå ett ärende åt någon? Är du hemma och sjuk? Svara på varför... 

Jag vet att du kan ha hur många ursäkter som helst för att inte transportmotionera just idag. Vill du ha hjälp att sticka hål på de ursäkterna? Kommentera här nedan! Har du tips på transportmotion? Kommentera gärna! Dessutom är transportmotion bara ett tips! Du hittar dina egna sätt att få in rörelse var dag. Och de tar vi gärna del av såklart. Men små steg och en ljudbok underlättar, i alla fall för mig!

hashtagga för extra pepp
Instagram har du möjlighet att få extra pepp. Häng med mig där och gör du egna inlägg tagga dem med #liteofta och #vardagsmotion så hittar jag dem och kan ge dig en extra klapp på axeln. Om du vill! 

Självklart är du välkommen in i Facebookgruppen GladFriStark - där blir det också motion var dag. 

Hur som helst: ses igen!
Heja dig!

//Mali

 

Kommentarer

Har du några tips på bra lyssning? Jag tar gärna emot. (Och tipsar om Synd - de sju dödssynderna tolkade av Malin Lundskog, sju fristående, men sammanhängande noveller om de sju dödssynderna i moderna tappning. I Göteborg...)

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.