Pyjamasparty i mitt kök - motion eller träning?

utfall Karlsbron

Motion var dag betyder massor för din hälsa och hållbarhet. Träning mellan varven är inte dumt det heller. Och ja - det är skillnad på träning och motion. Men ett pyamasparty är alltid ett pyamasparty. Eller? 

Motion vs träning
Motion är något du kan göra varje dag utan att det sliter på kroppen. Eller knoppen. Det är till och med så att du bör motionera varje dag. Gå en sväng, cykla till affären eller dammsuga till exempel. Motion kräver inte ombyte och även om kroppstemperaturen stiger när du rör på dig, så behöver du inte byta om till träningskläder eller duscha efteråt. Motion är sådant som vi förr i tiden var väldigt bra på utan att vi tänkte på det. Vi hade liksom inget val... 

Träning innebär att du överanstränger dig på något vis, antingen genom att bli ordentligt flåsig och svettig genom något form av konditionsträning eller utpumpad muskulärt genom styrketräning. Träning kör du i träningskläder och de festa av oss vill duscha efteråt, även om det kanske bara innebär en raggardusch...). Du kan visserligen träna mer eller mindre varje dag, men inte samma typ av träning för då hinner du inte återhämta dig och träningen bryter ner istället för att bygga upp. 

Jag är övertygad om att du ser skillnaden och jag vet att du vet hur viktigt det är att röra på sig. Inte bara för kroppens skull, utan även för hjärnan. 

Morgonens pyamasparty
Jag älskar att såsa runt i pyjamas ungefär lika mycket som jag älskar att sticka ut på en löprunda eller promenad på morgonen. Idag valde jag pyjamasvarianten och kombinerade motion och träning efter ett tips från en av medlemmarna i Facebook-gruppen GladFriStark som inte gillar att städa, men brukar tänka på städning som ett motionspass och då blev det genast mer intressant. 

Jag drog det ett steg till och kombinerade motionen städning innebär med ett träningspass, där dammsugar-rundan i huset fick inslag av utfallsgång och plank-stående. De två övningarna ser du på bilderna. Jag växlade mellan dem och sidoplanka, knäböj och ryggresning. Det var inte för att effektivisera städningen jag gjorde det här, det hade förmodligen gått snabbare att göra var sak för sig, men oj så mycket roligare det blev! Värt tiden det tog. 

plankan

Mer lek
Typiskt bra sätt att få in mer lek i livet och inte vara så förbaskat effektiv hela tiden... Med bra musik i öronen fick jag även till några vändor fuldans. Dammsugarstången (heter det så?) är för övrigt ett perfekt luftgitarrs-substitut. 

Nu njuter jag rent hus och en god bok resten av dagen tror jag. Ställer mig upp mellan varven för att fylla på kaffekoppen eller vattenglaset. Lever som jag lär nästa hela tiden i alla fall...

Hur går det för dig med vardagsmotionerandet en söndag? Eller vilken dag som egentligen... Kul att höra era tankar och tips på hur/var/när man kan få in mer fysisk aktivitet i ett modernt stillasittande liv. Dela gärna! 

Ses snart!
//Malin

PS. Kom ihåg att du får blogginläggen som ett brev på posten om du följer mig på Bloglovin´

Kommentarer

Komma definitivt att testa att ha fötterna på soffan och en arm i golvet nästa gång jag ska dammsuga :-)

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.

Glad fri stark, författare, bok om hälsa

 

Beställ GLAD FRi STARK! Boken om hälsa du inte ska läsa, utan göra ... 

Jag har köpt träningsredskap som miniband och trx hos Träningspartner.

En hel bok fullknôkad med löparglädje. Köp boken!

Ljudböcker! Jag gillar ljudböcker och tycker att Storytel gör rätt! Testa!