Springa snyggt och snabbt. Utan prestation ...

Malin Lundskog, mål seedningslopp

Idag har jag varit ute och cyklat igen ... till startlinjen och hem från mållinjen av Göteborgsvarvets seedningslopp. Däremellan sprang jag 10 kilometer. Jag tycker verkligen så mycket om att springa och för mig är glädjen grejen. Glädjen, friheten och styrkan till och med. 

Löparglädje
Det viktigaste för mig när det gäller löpning är att tycka om det. Hitta glädjen inte bara i själva löpningen utan i mig själv. De brukar komma hand i hand de två och det är också glädje jag missionerar när jag löpcoachar. Det betyder inte att varje löprunda är kul, men att grundkänslan är glädje. Och att den glädjen gör även de där slitsamma och skittråkiga rundorna värda besväret. 
 

inför start Seedningslopp
Här går väl jag och låtsas som inget inför starten

Loppnervositet
Därför är det inte jätteofta jag står på startlinjen av motionslopp. Ett lopp ökar inte min motivation eftersom jag redan har vanan av att springa inne. Jag vet också att ökad fart och prestationstyngda träningsprogram inte förbättrar min hälsa, kanske snarare tvärtom? Dessutom blir jag jättenervös! Visst är det onödigt? Det spelar ingen roll hur mycket jag talar om för mig själv och mina löpklienter att glädjen är viktigast. Inför varje start undrar jag varför jag gör det här och tackar samtidigt mig själv för att jag ställer just den frågan: Varför? Svaret  gör det nämligen värt besväret. Jag springer för att jag tycker om känslan av att svettas och flåsa, av att se mig omkring (finns alltid något nytt att upptäcka i omgivningen) och för att jag blir glad av det. I förlängningen gör löpning mig dessutom hållbar, i både kropp, knopp och själ! 

Vad gör du på milen?
Det spelar ingen roll hur snabbt jag springer. Men ändå ... tror inte alla omkring mig att jag måste vara snabb som tränar andra? Jag är ju löpcoach som är duktig på löpteknik, löpskolning, löpstyrka och löprörlighet men inte på att själv springa snabbt och ärligt talat är just "hur snabb är du på milen?" den kanske allra vanligaste frågan jag får om min egen löpning. "Springer sällan min snabbaste mil, så jag vet inte" är mitt ärliga svar (ja, du förstår de frågande blickarna?) och då brukar jag tillägga att jag ofta springer glada mil ... Och snygga!

Njuter av löpning
Nåväl, idag sprang jag alltså ett seedningslopp inför Göteborgsvarvet nästa år (varför jag ska springa Göteborgsvarvet? Nu snackar vi folkfest på hög nivå och jag älskar verkligen att vara en del av stora folkfester!). Jag gjorde det inte för att slå något personligt rekord utan för att hamna i en startgrupp som matchar min fart. Så att jag kan ha kul. Njuta. High fiva med publiken och hamna i ett skönt glidartempo där löptekniken sitter som en smäck så att jag kan springa snyggt också. Inte snyggt för snygghetens skull utan för att snygg löpteknik är detsamma som skonsam och ekonomisk. För det vill jag ha människor som springer med ungefär samma fart som jag omkring mig och eftersom jag inte har sprungit Göteborgsvarvet själv på flera år hamnade jag i en startgrupp väldigt långt bak när jag anmälde mig. En grupp där det är jättesvårt att få flyt i steget på grund av mängder med olika farter. 
 

start seedningslopp
Klara ... färdiga ... spring!

Löparglädje
Jag njöt av dagens tio kilometer också. Det är kul att springa tillsammans. Också! Det är kul att springa helt enkelt och roligare ju mer man gör det. När jag kom i mål efter 51 minuter undrade jag varför jag hade varit nervös. Men jag känner mig själv och vet att jag kommer att vara galet nervös när jag står på startlinjen i maj också. Fram tills dess ska jag njuta. Ensam och tillsammans. På stigar och asfalt. Snyggt! Snabbt ibland, långsamt ibland. Lite som det faller sig ... relaxat och för den långsiktiga hållbarhetens skull. 

Glädjen, friheten och styrkan
Ett PS till det här inlägget: vet du att jag startar en ny webbkurs den 23/10 som går ut på att hitta glädjen, friheten och styrkan i livet - där hälsan är en hävstång och där en av de fem formler för framgång kursen innehåller är just att svettas och flåsa? Kursen tjuvstartar redan 18/10 och du är jättevälkommen att hänga med! Särkskilt om du vill hitta glädjen i dina hälsosamma vanor och släppa press och prestation. Mer om kursen hittar du här: Glad Fri Stark - webbkursen

PS. Löparglädje hittar du mer här: Löparglädje på Vrångö

Ses snart igen, här eller i ett löparspår? 
Heja heja dig så länge!

//Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Begränsad HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.