Tips för att komma igång med löpning

löparglädje Malin Lundskog

Sommaren är en perfekt tid för att komma igång med löpning, för dig som längtar efter det. Det är ljust både morgon och kväll, det är varmt och det finns tid... Ingen är gladare än jag av fler sköna löpare ute i spåren och därför har jag några tips till dig som vill börja springa. Och fortsätta. 

Oavsett vad du har för anledning att börja springa är mitt allra hetaste tips: Spring! Och spring smart! Om du tänker att löpning ska bli en vana som du kan hålla på med länge och inte en tillfällig sommarförbindelse,om du tänker att löpning är något som ska få dig att hålla länge på både in- och utsidan - då är de här tipsen något för dig.  

Tips för att komma igång med löpning:

  • Se dig själv i spegeln och tala om för dig att du är en löpare. Det är rent ut sagt värdelöst att ge sig ut i löparspåren och intala sig själv att du inte är det. 
  • Avsätt tid för löpningen. Tre gånger i veckan är en bra utgångspunkt (två för löpning, en för styrka/stabillitet). Var envis! Lämna inte utrymme för ursäkter och kompromisser. Här hjälper det att ha en tydlig anledning till varför du springer, ett varför som känns viktigt i maggropen. 
  • Skaffa rätt utrustning. Sköna skor och kläder (OBS! för BH:n om du är tjej). Det räcker så. Klockor, appar, spellistor, bälten för både det ena och det andra springer inte åt dig. Tips: prova skor på em/kväll när du  är lite svullen om fötterna, det blir du nämligen när du springer också. 
  • Ha tålamod! Ha tålamod! Ha tålamod! Du har hört det förut och nu får du höra det igen: Ha tålamod! Spring/lufsa/gå så att det känns skönt efter en runda. Du är inte ute efter en näradöden-upplevelse, du tjänar på att ha det så gôtt så att du längtar till nästa runda. Hjärtat kommer oftare i form än leder och ligament, så för deras skull: ha tålamod. Du ville ju hålla som löpare?
  • Ha kul! Även om inte varje runda är kul ökar du förutsättningarna får en bestående vana om du ser till att ha kul när du springer, som till exempel att springa med kompisar, på ett underlag och i en miljö du gillar, med musik som peppar dig, i kläder du blir glad av. Vad du tycker är kul vet bara du... Ha kul och fira dina framgångar!
  • Stolt hållning, blicken uppåt/framåt, vässa armbågarna när du trycker dem bakåt, andas (ja, faktiskt: kan vara bra att påminna sig om) och ta inte för långa steg.

Gå/lufsa/jogga/spring
Med de punkterna är du faktiskt redo att ge dig av. Kom ihåg att det är jätte-okej att växla löpning/lufsande/jogging med gång. Hellre det i början, så att både kropp och knopp orkar med. 

Jag återkommer med tips på upplägg av pass, både när det gäller löpning och styrka/stabilitet (framförallt ben och bål), men du får ett förhandstips här: powerwalka 10 min som uppvärmning, öka farten (lufs/jogg/löpning efter vad du klarar av) enligt följande: 1,2,3,2,1 minut med en minuts gång mellan fartökningarna. Avsluta med 10 minuters powerwalk/gång som nedvarvning och vips! har du varit ute på en ca 30 minuter lång löprunda. Jag sa ju det: du är en löpare!

Nu sticker jag ut och springer med Lovisa Fischerström på P4 Göteborg. Här är länk till sändningen: Morgon i P4 Göteborg Där blir det fler tips och tricks för kom igång. Men... du är ju redan igång nu;-) 

Mer om motivation här

Mer om hållbar löpare här

Vi ses!
Malin

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Begränsad HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.