Tips på morgonrutin för hållbar hälsa!

Tips på morgonrutin för hållbar hälsa, mindset, Malin Lundskog, skrivrutin

Tips på morgonrutin för hållbar hälsa!

Tips på morgonrutin för hållbar hälsa, kan det vara något för dig? Hoppas det! För mig har den här rutinen definitivt gjort stor skillnad i mitt liv och jag är väldigt glad över att jag har kämpat mig till den. Ja, kämpat som i att skaffa mig vanan, det är aldrig speciellt enkelt ... Rutinen jag pratar om är min dagliga skrivrutin. Den är snabb, den är effektiv och den är många gånger den berömda skillnaden som gör skillnaden för hur min dag blir. Hur jag blir! 

Så här ser min skrivrutin ut

1) Jag skriver ner det jag känner, även om det är trötthet, ilska, nedstämdhet eller andra känslor som vi oftast bedömer som negativa.

2) Jag tackar för det jag har i mig och i livet och tar emot alla mina känslor och vänder dem till något jag har glädje av (oooo, det här var inte självklart från början ...)

3) Jag sätter dagens intention (ibland kommer den allra allra först, men den kommer aldrig efter det här)

4) Jag förlåter! Både mig själv och andra för sådant som är sagt och gjort (eller inte sagt och gjort). Det här lättar verkligen upp! 

5) Jag läser igenom det jag har skrivit, för att det ska fastna i mig. 

Så här kan det se ut:

Godmorgon,

idag är jag i kontakt med förväntansfullt pirr i magen. Och av trötthet och rastlöshet. Jag är tacksam över att jag känner pirret och ser hur det ger mig energi. Tröttheten vill just idag säga att jag behöver skärpa till mig med när jag lägger mig på kvällen. Jag är tacksam över att jag kan använda rastlösheten till att fokusera på det jag har framför mig. Rastlöshet och pirr - är det egentligen samma sak, fast från två olika håll? Känslorna vill berätta att jag behöver fokusera idag. 

Min intention idag är att fokusera på det som är viktigast. Jag fokuserar på bloggen när jag bloggar. Jag fokuserar på min träning när jag tränar. Jag stänger av pushnotiser. Jag är fokuserad idag. En sak i taget. Det är så jag är mitt bästa jag idag. Fokus!

Vad skönt! Och vad skönt att förlåta mig själv för min otålighet, mitt velande och för att jag blir irriterad på NN. Förlåter mig själv. Förlåter NN som inte hör av sig.

Nu är jag redo för en ny dag och jag vet att den blir precis som den ska. Jag är precis som jag ska!

//Malin

Vakna på rätt sida

Mitt tips på morgonrutin för hållbar hälsa hjälper mig att vakna på rätt sida och vara mitt bästa jag utifrån hur jag känner mig och vad jag har framför mig. Mindset du vet. Betyder hur mycket som helst! Att jag genomför min skrivrutin så snart som möjligt efter att jag vaknar är inte enbart för att jag gillar morgnar - det har att gör med att det är på morgonen jag är som mest oförstörd av intryck utifrån (nä nä inga sociala medier innan det här!) och ärligast i det jag känner, tycker och tänker. Låter det flummigt? Mmm ... kanske. Jag har en aning om att jag tyckte det när jag lärde mig det här. Men att skriva ärligt till mig själv gör stor skillnad. Jag är säkrare på mig själv och tryggare i mig själv. Jag har inte bara skrivit en attgöra-lista (dem gillar jag!) utan jag har förankrat det jag har framför mig. Det gynnar både den fysiska och den mentala träningen. Det gynnar mina kost- och umgängesval. Det ger mig mer att fira och fler guldkorn i livet. Idag är det fokus som gäller - snacka om att det känns gôtt! Vill du läsa mer om att sätta en intention för dagen har jag skrivit om det här bland annat: Dagens intention - tips!

Tips på morgonrutin för hållbar hälsa, mindset, fokus, skrivrutin, Brorsan
Idag fokuserar jag på en toarulle ... menar sak i taget

Innan den här lille killen kom in i bilden skrev jag i sängen, alldeles nyvaken. Nu gör jag det efter hundkiss och -frukost, tillsammans med kaffet. Alla sätt är bra och en grej som skrivprocessen har lärt mig är att gilla läget och göra det bästa utav det som är. Som att vända självsabotörer till självhjälpare du vet. Om du inte vet - kolla in boken Skapa ditt drömliv - hur självsabotörer blir självhjälpare (tredje boken på listan)

Valpen Brorsan ser du varje morgon på min Instastory, där han visar vilken intention jag har för dagen. 

Mina tips på morgonrutin för hållbar hälsa återkommer jag till. Det här är egentligen bara de första fem-tio minuterna av dagen (tar faktiskt inte längre tid än så!), sen kommer ju träning. Och frukost. Och ... hela härligheten som nya dagar och nya äventyr innebär! Har du andra tips på morgonrutin för hållbar hälsa? Dela gärna med dig. Gillar du det här och vill veta mer? Säg gärna till!

Varje måndag hittar du motivations- och mindsetinlägg här på bloggen. Sök på just motivation och mindset, så hittar du föregående inlägg. Vill du vara säker på att inte missa något i framtiden (på både kort och lång sikt he he) rekommenderar jag dig att följa bloggen på Bloglovin´ 

 

Kommentarer

Detdär är något jag skulle behöva börja med! En morgonrutin, skriva ner saker. Jag går bara upp och börjar dagen med att pang, skulle vara skönt att få sätta sig ner och funderar igenom allt.

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.