Träna dig stresstålig - fem tips

träna dig stresstålig, träning, vardagsmotion, stress, Malin Lundskog, blogg

Träna dig stresstålig

Träna dig stresstålig - en superdupermöjlighet att på ett enkelt och framförallt hälsosamt sätt göra dig själv långsiktigt hållbar. Visst vet vi allihop att träning är bra för oss, men har du koll på att träning kan öka stressen? Och att träning inte alltid är den bästa lösningen för dig som har drabbats av någon form av stressrelaterad sjukdom, som utmattningsdepression. Det hade inte jag ...

Träning ökar stressnivån

Träning ökar rent fysiskt stressnivån i kroppen. Hormonerna som gör dig på helspänn, fokuserad och alert (sånt som stress gör) spritter igång av tuffare fysisk ansträngning, vilket innebär att träning alltså inte alltid är av godo. I alla fall inte tuffare träning (högre ansträngningsnivå -> högre stressnivå). Kan vara bra att ha koll på om du är i en stressad situation, eller hur? Då vill du ju inte öka på stressen. Snarare tvärtom. I alla fall om du vill må bra. Det här hade jag ingen aning om när det begav sig. Jag köttade på med träningen i tron om att jag skulle bli av med frustrationer. Jag hade inte tid att träna lugnt, utan levde efter filosofin "ska jag träna ska jag ta i, svettas och bli trött!". Så här i efterhand kan jag tänka att den press jag satte på mig själv när det gällde träning och det dåliga samvete jag hade om jag inte följde min träningsplan säkert gjorde sitt till för min utmattningsdepression. Onödigt, eller hur?   

... god kondition ökar din stresstålighet 

Att träning ökar stressnivån, tala ju egentligen emot rubriken som säger träna dig stresstålig. Men: En redan befintlig god kondition gör dig mer stresstålig! Är du inte redan inne i en period av långvarig stress eller är sjuk av stress, så träna på för sjutton. Svettas och flåsa är världens bästa stress-sjuksförebyggande åtgärd. Du kan definitivt träna dig stresstålig! Det fina med att ha bra kondis när (ja, skriver när. Inte om.) du hamnar i en stressperiod är att du snabbare kommer tillbaka till återhämtning. Du har nämligen en grym förmåga att snabbt sänka stresshormonhalten (kortisol i det här fallet) i kroppen. Så är du frisk: träna kondition! (Mer om det kan du läsa i min bok GLAD FRi STARK till exempel. Hade varit kul om du gjorde!). Visst hade jag bra kondition när jag brakade in i väggen, men jag lugnade inte ner min träning när det var som tuffast. Undrar ibland om jag inte ökade pressen på mig själv under den perioden? För att kunna bli ännu mer besviken på uteblivna resultat. Kunna skälla ännu mer på mig själv? Kanske. Men det var då. Nu är nu och vi lär oss hela tiden, ibland tar lärdomen onödiga omvägar bara ... 

träna dig stresstålig, Malin Lundskog, hälsa, löpning
Stressvänlig löprunda i lugnt tempo och vacker natur. Älskar´t!

Men nu, till saken. Vad är det bästa du kan göra i träningsväg för att stressa bäst?
Här kommer fem superdupertips:

- Upp med pulsen (spring/cykla/dansa/paddla/skida) en halvtimme sådär tre gånger i veckan (OBS! inte för dig som är utmattad. Du håller dig till lugnare promenader)

- Vardagsmotionera. Goddammit! Rör på dig lite vare dag, så mycket bättre än att vrålträna hårt och sällan. 

- Det finns träningsformer för alla. Jag lovar! Har du inte hittat en form du gillar? Fortsätt leta, och rör dig sådär vardagsmässigt medan du letar. 

- Anpassa dig efter dig och resten av livet som det ser ut just nu. Mycket omkring dig just nu? Motionera lugnare. Lugnt i lägret? Ös på!

- Var snäll mot dig själv. Undvik press och prestation, särskilt om du har mycket sådant omkring dig ändå. Du måste inte ha prestationsmål i allt, för din hälsas skull kanske bra sömn är en bra målsättning med konditionsträningen? Eller ökad glädje? 

Hur svårt kan det va?!

Inte svårt alls, som du ser. Hälsa är sällan krångligare än så här. Visst är det skönt?! Alldeles för många av dem jag stöter på i mitt jobb som föreläsare och hälsopeppare tvingar sig själv att träna efter program som är för tuffa för att passa deras vardagsliv. Precis som jag gjorde innan utmattningen. Och jodå, alldeles för många av dem jag träffar på menar att konditionsträning inte är deras grej. Va?! Det är ju allas grej! Och, precis som mormor brukade säga: lagom är tamejtusan allra bäst! I alla lägen.

Vill du läsa mer om stress finns det en hel del här på bloggen och dessutom är Institutet för Stressmedicin fullt av forskningsresultat och förslag på åtgärder i både före- och efterbyggande syfte. Vill du höra mig och Madeleine prata om våra respektive resor in i väggen går du in på min facebooksida och kollar livesändningen från den 20 september 2018.

Ses snart igen,
har du några stresshanteringsträningstips att dela med dig av? Gör gärna det i kommentarerna här.
//Malin

Kommentarer

Så bra beskrivet med träningen. Men en sak som gäller mig är att när jag känner mig stressad så är det så svårt att sätta igång med träning. Det är som ett motstånd som jag måste kliva över. Har du några tips där just i det ögonblicket hur jag ska lura mig själv iväg?
Bra skrivet!

Mitt hetaste tips om du känner dig stressad är att sänka kraven. Tänk att fem minuter är fler än inga. Ett lätt pass eller en promenad är bättre än inget. Gör hindren lätta att kliva över!

(vill du ha ännu fler tips finns det en hel drs i min bok GLAD FRi STARK)

Lägg till ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.