TRX är perfekt hemma. Och borta.

trx är perfekt, rodd, Malin Lundskog, blogg,

TRX är perfekt hemma. Och borta.

TRX är perfekt för såväl hemma- som bortaträning. Inne och ute. Här och där. Framförallt tycker jag att en trx är perfekt att ha framme, så att en kommer ihåg att använda den. Eller är det bara jag som glömmer alla smarta träningsredskap jag har hemma?

Idag tipsar jag om ett ryggpass som jag körde i skuggan under körsbärsträdet. Funkar lika bra i solen såklart! Och inne. Hemma. Och borta. Var vill du helst träna med en TRX förresten?

TRX - träningspass för ryggen

Genomgående är hållningen A och O för att du ska få träning på rätt ställe och rätt sätt. Tighta till magen, se till att höfterna är parallella och att axlarna är sänkta. Ju längre bak du står, desto lättare jobb, så parera med att kliva bakåt/framåt. 

Jag värmde upp med lite allmänt böj, sträck, öppna upp och smög sedan in i skuggan under trädet, där jag har hängt upp min trx på en gren, ganska högt upp. Sedan körde jag 3 X 15 av följande övningar, första varvet på två ben, andra  och tredje varvet stod jag på ett ben (växelvis höger/vänster) för att utmana bålstabiliteten extra. 

Rodd: tänk dig att du ska knäcka ägg mellan skulderbladen, dra armbågen rakt bakåt så att överarmen "skavs" mot kroppen, händerna rakt framför armbågarna hela vägen. 
 

trx är perfekt, rodd, blogg,
Rodd, med högerbenet lyft

Hög rodd: här drar du armbågen rakt ut åt sidan i sådär ungefär axelhöjd. Händerna hänger med så att de hamnar ungefär rakt framför armbågen i bakre läget. 
 

trx är perfekt, hög rodd
hög rodd, här ser du vad jag menar med händerna ungefär framför armbågen ...

Omvända flies: öppna upp famnen som om du ska krama någon. Tänk dig att armbågs- och handled är gipsade, ha samma böj där hela vägen och låt överarmen leda rörelsen. Armbågar och händer i ungefär axelhöjd. Det här är den tyngsta av de här tre övningarna.
 

trx är perfekt, omvända flies, blogg
Omvända flies, vänster ben lyft. Och se hur mycket mer upprätt jag står här (flyttat bak fötterna) för att minska på motståndet

 Och ja: du kommer säkert att känna att dina biceps är med på ett hörn och jobbar. Helt i sin ordning, en muskel som assisterar fint i de här övningarna.

Vad tror du, är det här ett pass för dig? Vill du ha tips på andra övningar med trx? Jag har fått en nytändning med min trx, sedan Brorsan (mer om honom här) kom in i bilden. Kan ju liksom inte dra iväg hur som helst och träna när jag vill, som jag kunde innan dess. Kul på alla sätt!

Just det, en finurlig grej till med att ha trx:en framme, redo för träning, är att inget pass blir för litet och snabbt. Du behöver inte förbereda eller åbäka fram massa attiraljer. Är inte det smart?

 

Kommentarer

Add new comment

The content of this field is kept private and will not be shown publicly.

Begränsad HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.