TRX - skön träning på skön plats

trx-träning Malin Lundskog

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Träningsmaskiner.com och Träningspartner

Så himla användbar den är, min TRX. Den funkar överallt, men jag gillar den extra mycket utomhus. Som här, när jag körde ett skönt träningspass i skuggan av ett äppleträd.

Varför träna med TRX?
När du tränar med trx är bålstabiliteten involverad hela tiden. Alltså: bålstabiliteten ska vara involverad under träningen, men som i de flesta fall när det gäller träning går det att fuska. Till absolut ingen nytta, ibland till och med tvärtom! Så: koppla på magkänslan innan du drar igång. 

Med en trx tränar du på din nivå och du kan göra träningen lättare och tyngre beroende på vilken position du har relativt fästet (fästet ja! Du kan hänga den vid en dörr. Och du kan ta med den ut och hänga den runt en gren som jag gjorde idag. Du kan fästa den i stolpar, skyltar, höga staket och... överallt? Känner du för det hänger du den i en krok i taket) DU kan göra varje övning mer eller mindre stabiliserande beroende på om du till exempel lyfter ett ben när du står eller kör ensidiga övningar. 

Jag tycker att du kan träna med trx tidigt i din träningskarriär, men många känner sig tryggare med till exempel gummibandsträning, så det kommer jag att återkomma till om några dagar. Men för idag: trx at your service!

Träning med trx kan bli ungefär hur allsidig som helst och du kan jobba både med styrka, stabilitet, kondition och rörlighet. Idag körde jag träning (styrka) för övre delen av ryggen, baksida axlar samt rotation (älskar rotationer!). De flesta av oss behöver staga upp ryggen för att få till hållningen och kunna sträcka på oss. Ryggstyrka i kombination med bröststretch är finemang för kontorsråttor, telefonknappare och löpare. Äh, det är bra för oss allihop! Här kommer övningarna jag gjorde idag enligt följande: 

3 X 8-15 repetitioner (fler rodd, färre omvända flyes på grund av tyngre...) Lika många varje varv, ingen vila mellan varven och kom ihåg: du jobbar även på vägen tillbaka till utgångsläget, så håll emot!

rodd med trx
RODD, för rygg/mellan skulderblad: börja med armarna utsträckta framåt, handflatorna riktade mot varandra, dra axlarna bakåt, kläm ihop skulderbladen och sist av allt kommer armarna med bakåt och rör sig nära kroppen. Knäck ägg mellan skulderbladen - that´s how You do it! Ju längre fram dina fötter kommer, desto mer lutar du kroppen bakåt och desto tyngre blir det. Stå på ett ben för mer stabilitetsträning. Blunda?
omvända flies
OMVÄNDA FLYES för baksidan axel/hållning: utgå från samma position som i rodden, men tyngre övning så du kanske behöver kliva bakåt med dina fötter. Tänk dig att du gipsar hand- och armbågsled och att det är överarmen du drar utåt/bakåt i axelhöjd. Ju mer du böjer armbågsleden, desto lättare. Samma sak här: ett ben? blunda? 
latsdrag/swimmers pull trx
LATSDRAG MED RAKA ARMAR/SWIMMERS PULL för rygg och axel/armbågsstabilitet samt massor av bålstabilitet: Börja med raka armar, handflatan riktad nedåt, ner med axlar och skulderblad, superstark bål och känn hur den där breda ryggmuskeln ("vingarna") får ta i när du med raka armar drar dig själv framåt så att armarna tillslut hamnar som på bilden. Här behöver i alla fall jag flytta fötterna ytterligare bakåt på grund av tung! OBS! på bålen och den raka ryggen i den här, lätt trycka rumpan bakåt och överkroppen framåt... Ett ben? 
trx rotation Malin Lundskog
POWER PULL för rygg- och rotationsstyrka samt stabilitet: utgångsläge som i bilden den stora bilden högst upp med en hand (förbered alltså genom att trä handtagen i varandra - beskrivning följer med din trx, eller så frågar du mig...), stark bål, öppna upp ordentligt i bröstet och dra ihop dina skulderblad ordentligt samtidigt som du drar bröstet mot handtaget, armbågen rakt bakåt, rotera kroppen  och sträck den lediga framåt. Skön som tusan om du frågar mig!

Min trx och jag
Jag har haft min TRX i många år och inte använt så mycket själv (mina pt-kunder däremot!!!), vilket jag inte förstår för varje gång jag plockar fram den undrar jag varför jag inte gör det oftare? Nu har den hängt i äppelträdet hela sommaren och jag har haft med mig den ut på tur också. Det är kul och det är effektiv när man får in både styrka och stabilitet och kan utmana på det sätt som känna bäst för dagen. 

En trx är så mycket mer flexibel än hantlar och lättare att packa med sig än kettlebells för dig som vill ha med dig annan träning än den helt kroppsegna ut på vift (men, säger inte att jag inte gillar hantlar och kettlebells för det). 

Jag har hittat trx på Träningsmaskiner.com och på Träningspartner. Träningsmaskiner är just nu billigare på sin och båda ställena har fri frakt på en trx inom Sverige (på Träningsmaskiner.com får du fri frakt vid köp över 1000:- och på Träningspartner räcker 500:- för att få fri frakt inom Sverige). På båda ställena får du med dig nedladdningsbara träningspass vilket är toppen att börja med. Annars får du fortsätta hänga med mig - jag kommer att lägga ut fler pass-förslag 

Vill du ha fler träningstips? Något särskilt du är på jakt efter? Frågor på övningarna jag just har visat? Dela och fråga gärna i kommentarerna nedan!

Vi ses snart igen!
//Malin

PS. Du vet väl att du kan prenumerera på mitt HEJA! mitt hejarop för dig som privatperson alt. dig som vill hälsa mera i arbetslivet (båda alternativen finns) På startsidan av bloggen signar du upp dig på valfritt (båda?) alternativen. Snart är de igång igen efter ett långt sommarlov...

PPS: Du kan följa mig på Bloglovin´ - så kommer mina blogginlägg som ett brev på posten... och snart kommer fler än jag att tipsa om sånt som är fint med att vara ute och njuta. Det hittar du här: hälsobloggares naturtankar.

Malin Lundskog

 

Lägg till ny kommentar

Begränsad HTML

  • Tillåtna HTML-taggar: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.