liteofta

September är snart ett minne blott, men jag hoppas ju såklart att du tar med dig något av de trettio olika tips för motion var dag som jag har levererat på bloggen. Inte för min skull utan för att du ska ha hittat någon form av rörelse du gillar och kanske en början till en ny vana?

Gå av bussen en eller flera hållplatser för tidigt eller ställ bilen längst bort från entrén dit du ska - gamla tips för mer rörelse värda att uppmärksammas eftersom de är superenkla att genomföra och superbra för hälsan (många bäckar små du vet). 

Sopa!
När sopade du banan sist? Känns gammaldags på något sätt, så himla rejält och så allsidigt för kroppen och därmed också för knoppen. 

Kommer du ihåg den, låten då vi rörde vid de kroppsdelar vi sjöng om? Huvud, axlar, knän och tår, knän och tår ... Idag kör vi den igen i vår #liteofta-utmaning.

Hoppa hage, eller bara leka inte nudda linjen när du går på någon form av kullerstens- eller annan gata med plattor som skapar linjer. Snacka vardagsmotion, värdig en söndag!

Varför bryta en god vana undrade jag och bestämde mig för att fortsätta låta mina tips vara just det: tips. Och inspiration till vad du kan göra. Inte vad du ska. Sagt och gjort och gäller även för dagens djuriska äventyr. Det här är del 23 i serien som jag kallar septemberutmaningen för motion var dag, vardag som helgdag aka #liteofta. 

Att röra sig är bra. Att röra sig varierat är jättebra. Jag satsar på det sistnämnda idag och tipsar om rena barnleken, nämligen följa John som dagens motion (du hänger väl med i septemberutmaningen #liteofta?. Kolla inläggen från den här månaden på bloggen - välkommen in i leken!)

Septemberutmaningen...
Dag 20 av 30 på septemberutmaningen motion var dag, vardag som helgdag och det är verkligen dags att sätt färg på tillvaron Tycker du inte? 

Samantha Fox rätt in i vardagsmotionens näste. Eller inte, för hon sjöng om att hon vill känna din kropp. Du får sjunga att DU vill känna din kropp. Eller så struntar du i sången och kör dagens rörelse ljudlöst. Allt funkar! Bara du rör dig. Rör på dig. Rör vid dig...

Jodå, det är måndag och chans att ta tag i det här med motion var dag igen. Äh, skoja bara. Det spelar ingen roll vilken dag det är: du kan alltid motionera. Börja motionera. Och byta perspektiv på livet!

Motion var dag betyder massor för din hälsa och hållbarhet. Träning mellan varven är inte dumt det heller. Och ja - det är skillnad på träning och motion. Men ett pyamasparty är alltid ett pyamasparty. Eller? 

Motionsutmaningen rullar vidare, vardag som helgdag. Kom på att jag inte har bakat på väldigt, väldigt länge - idag blev det andra bullar! Passade på att kavla coremusklerna starka, när kaveln ändå var framme... (Hade glömt hur smart jag var i julas när jag bakade pepparkakor - filmen är från då)

Det står dig helt fritt att välja vardagsmotion. Och att inte välja det. Precis som det står dig fritt att inspireras av mina tips under #liteofta-månaden. Eller inte. Dagens tips? Fritt val från alla de tips jag hittills har bloggat om under september, månaden då motion var dag står i fokus. 

Genom diagonala rörelser med kroppen, väldigt gärna i slow motion, ger du hjärnan en extra utmaning och stimulerar till och med kreativiteten. Dagens tips för motion var dag, vardag som helgdag blir därför: diagonala! 

Idag tipsar jag vidare om hur du kan få till mer rörelse i vardagen eftersom de små steg som du tar ofta är värda mer i längden än sällan tagna jättekliv. Särskilt om du som jag tycker att goda vanor är bra att ha. Goda och hälsosamma beteenden är ju enkla att hålla sig till när de väl har blivit vanor... 

Dagens tips för motion var dag, vardag som helgdag är att du står upp! För dig själv och din egen skull. Stå så länge och mycket du orkar idag med båda fötterna stadigt på golvet, rak i ryggen och med sänkta axlar.

Idag struntar vi i passa på-träning och vardagsmotion (det är ju ändå lördag) och lägger tid på oss själva och motionerar för att vi tycker om oss! Det är ju faktiskt nu vi lever och om vi inte sätter värde på oss själva... 

Vi fortsätter med utmaningen motion var dag, vardag som helgdag och vad passar bättre en fredag än att ta en senväg? Som blir en genväg alltså! Så här tänker jag: 

Matkassar är en genial uppfinning, särskilt Årstidernas i trälåda. Testa!

Jag har köpt träningsredskap som miniband och trx hos Träningspartner.

Ljudböcker! Jag gillar ljudböcker och tycker att Storytel gör rätt! Testa!

En hel bok fullknôkad med löparglädje. Köp boken!