utonjut

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet!

Bästa tipsen för att lyckas med vinterbadet kommer här. Dels för att jag fick frågor om det efter min senaste vintebad-post på Instagram och dels för att när jag frågade er som läser bloggen om vad ni vill läsa om var just vinterbadandet en framträdande fråga. Så: nu hoppar vi i! Det är enklare än du tror ...

Därför ska du motionera utomhus i höst!

Därför ska du motionera utomhus i höst! Jag är fullt medveten om att ni är många som inte förstår sig på det där med att vilja vara ute i ur och skur och höstrusk och storm. Men vet ni vad: det är himla bra för hälsan att vara utomhus. Året runt.

Tips på trygghet i höstmörkret

inlägget är ett samarbete med Define Me

Jag laddar för höst!

inlägget är ett samarbete med Addnature.com

Sport-bh - mina favoriter

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Pierre Robert SE och the Coreshop
(OBS! rabattkod längre ner)

Salta bad

ett samarbete med badshop.se

Rolig utomhusträning tillsammans i påsk - här kommer tips!

Rolig utomhusträning tillsammans med dina nära och kära i påsk? Här kommer tips på träningspass som ger både flås, styrka, koordination och gemenskap. Och mängder med glada skratt. Kanske till och med en sång?! Du behöver: papper, penna, snören och ett gäng sköna människor.

Lyft blicken för löparglädjen!

Lyft blicken för löparglädjen, både för att det är lättare att hitta löparglädjen om du lyfter blicken och skaffar dig en stolt hållning och för att en lyft blick kan ge helt andra intryck än de gamla vanliga .... Jag ska förklara vad jag menar. Och varför.

Träna som en brottare - spring bättre

Träna som en brottare och spring bättre. Cykla, simma och dansa bättre. Och ha kul under tiden! Snacka allsidig träning med både styrka, rörlighet, uthållighet och närkontakt av minst tredje graden. Brottarfys är funktionell träning som visserligen kan bli hur tuff som helst, men så tuff är inte jag.

Backträning - härligt jobbigt!

Backträning är ett typiskt bra sätt att snabbt och enkelt få till ett bra löpträningspass. Alltså: jag älskar backträning! Och jag vet att det låter helt crazy, för det är ju en ganska jobbig variant av löpning. Men gillar att jag får slita och gillar att det räcker med ett kort pass för att det ska vara effektivt.

Friluftslivet som andningshål

Jag som skriver här idag heter Malin Sigefjord och återfinns vanligtvis på bloggen Lite Längre där jag skriver om träning, yoga, vegetarisk mat och - det som dagens gästblogginlägg handlar om - friluftsliv. 

Naturen äger! 

Jag gillar att titta på TV, fast gör det oftast via datorn. Erkänner utan att tveka! När jag hittar en serie jag gillar så kan jag se säsong efter säsong och nästan önska (nästan, märk väl!) att jag vore sjuk, så att jag gav mig själv tillåtelse att titta hela dagen. Och när det är OS som nu.

Tips: spring tillsammans när motivationen tryter

Att springa tillsammans kan vara det som får dig över tröskeln när löparmotivationen tryter. Jag springer ofta och gärna ensam, låter knoppen vila när kroppen jobbar liksom. Hur skönt som helst! Men ändå: tillsammans är bra!

Sköna obekväma tankar från winterworkation

Tänker så att det knakar skönt. Som en stretch du vet, som gör sådär gott-ont. Idag tänker jag på att jag är så himla glad att jag inte följde min första instinkt i söndags när jag vaknade. Den var nämligen: jag åker inte till Åre!

Backträning

Löpning går utmärkt att träna tillsammans. Det är till och med perfekt för träning tillsammans med andra. Ja, det är löpning i sin ensamhet också, men idag tipsar jag om grejen med backträning och hur fantastiskt det är att köra tillsammans. Som jag gjorde med en av mina springkompisar häromdagen!

Kläder efter väder
Det finns väder som är bättre och sämre att springa i, men oftast finns det inget väder som inte är okej att springa i. Det är lättare att njuta av sol och värme för de flesta av oss, men ärligt talat: motvind och regn är inte fel! Anpassar du kläder efter väder blir det ännu bättre!

Förra helgen sprang jag mitt första lågpulspass (läs mer om det här) på länge och de kommer att bli fler enligt den gamla devisen en gång är ingen gång.

Inlägget innehåller reklam för min egen ljudbok SYND på Storytel

Grillmetoden
Det är så roligt när ni hör av er, ni som läser blogg, nyhetsbrev och följer mig på sociala medier. Efter senaste nyhetsbrevet fick jag ett himla roligt träningstips: grillmetoden!

Grillmetoden innebär kort och gott:

1) ta dig ut till en grillplats (äh! grillen du har hemma funkar den också)

Löpande tidsresenär?
Inatt ställer vi om klockorna till vintertid och hokus pokus är en timme borta? Eller kommer igen? Hur som helst: Jag ska bli en löpande tidsresenär. Ska du med?

Livsviktigt med löpning
Jag tycker visserligen alltid att det är läge för löpning, men vissa dagar är det extra mycket läge för löpning. Som igår. Igår var det livsviktigt att springa. 

Gå av bussen en eller flera hållplatser för tidigt eller ställ bilen längst bort från entrén dit du ska - gamla tips för mer rörelse värda att uppmärksammas eftersom de är superenkla att genomföra och superbra för hälsan (många bäckar små du vet). 

Sopa!
När sopade du banan sist? Känns gammaldags på något sätt, så himla rejält och så allsidigt för kroppen och därmed också för knoppen. 

Det står dig helt fritt att välja vardagsmotion. Och att inte välja det. Precis som det står dig fritt att inspireras av mina tips under #liteofta-månaden. Eller inte. Dagens tips? Fritt val från alla de tips jag hittills har bloggat om under september, månaden då motion var dag står i fokus. 

Idag har jag tagit nya vägar! Är ute och rör mig i närområdet nästan, nästan, nästan varje dag och hamnar ofta på de gamla vanliga stigarna. Men idag valde jag andra vägar, stigar och en hel del andra bullar (men det är en annan historia som har med min yngste son som fyller 19 år att göra).

Idag struntar vi i passa på-träning och vardagsmotion (det är ju ändå lördag) och lägger tid på oss själva och motionerar för att vi tycker om oss! Det är ju faktiskt nu vi lever och om vi inte sätter värde på oss själva... 

I dagens septemberutmaning väljer vi att gå i varenda trappa vi ser! Ja, välj trappan även om den blir en omväg, det blir din genväg till mer energi och nya goda vanor. 

I sann söndagsanda vardagsmotionerar vi vidare tillsammans. Idag med en hund! Jag har ju utlovat enkla lösningar på att få till den dagliga rörelsen, att skaffa hund kanske inte räknas till något enkelt? Så, har du inte redan hund eller en hund att låna över dagen kan du ju låtsas att du har en.

Andra dagen av septemberutmaningen (motion var dag hela september) och dagens tips förenar nytta med nöje. Eller nytta med nytta? Kanske till och med nöje med nöje? Bra är det hur som helst!

Inlägget innehåller reklam genom annonslänk till Storytel

Sommaren är en perfekt tid för att komma igång med löpning, för dig som längtar efter det. Det är ljust både morgon och kväll, det är varmt och det finns tid... Ingen är gladare än jag av fler sköna löpare ute i spåren och därför har jag några tips till dig som vill börja springa. Och fortsätta. 

Midsommardagen brukar vara en perfekt dag att göra ingenting. Dagens passa på-träning passar perfekt för att göra just det. Ingenting. Bäst av allt: den här övningen passar överallt! Inte bara en ledig dag. Du kan till exempel sitta och läsa, prata i telefon, titta på TV, prata med folk omkring dig eller rensa ogräs.  

Glad midsommar! Förutom grodhoppen runt midsommarstången kanske du har fullt upp med att äta sill, välkomna gäster, hålla koll på grillen och hela släkten. Snacka perfekt passa på-träning för dig: sidoplanka med rotation!

När du får oväntat besök i sommar. Eller när du hänger med någon som du vill komma närmare? Dagens passa på-träning: core i par!